Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - vijfentwintigste jaar Residentieel seminarie: Opvoedingsstijlen en meer, pedagogisch vrij en/of schoolbreed gedragen?

In de diverse groep van leerkrachten en opvoeders die het schoolteam vorm geven is het verschil tussen de vele opvoedingsstijlen en de concrete vertalingen ervan, op zijn zachtst gezegd, een uitdaging. Elke ancien, zij-instromer, nieuw talent, ad-interim-ondersteuner brengt zijn eigen referentiekader mee, normen en waarden incluis. Hoe ga je als leidinggevende om met deze uitdaging?

Op dag 1 van deze tweedaagse begin je met een verkenning van de eigen schoolsituatie op het vlak van de variatie in opvoedingsstijlen die gehanteerd worden door onze leerkrachten en leden van het ondersteunend personeel. We hebben het over de concreet observeerbare uitingen en gevolgen ervan. We oogsten jouw opstekers en bekommernissen, je opvallende casussen en blinde vlekken.

Met enkele stevige kaders als houvast zoek je samen met de groep naar antwoorden op vragen als:

• “Waar zit de meerwaarde en waar liggen de valkuilen van verschillen in opvoedingsstijl in de breedste zin van het woord? En hoe versterk ik het ene en vermijd ik de andere?”
  • “In welke concrete situaties is de uitdaging gevormd door die verschillen, zonneklaar?
  • “Wat is mijn rol als directeur? Tot waar geldt de pedagogische vrijheid? Waar en hoe trek ik de grens?”
  • “Hoe neem ik mijn team mee in een schoolbreed gedragen visie en kunnen basisregels rustgevende handvatten vormen?”
  • “En wat met de leerkracht die afhaakt? En hoe pak ik een hardnekkige dwarsligger (niet) aan? “

Op dag 2 blik je terug op de vorige dag en distilleert met de collega’s de inzichten en leereffecten die een meerwaarde kunnen vormen voor je opdracht en voor je school. Indien nodig graaf je verder naar antwoorden op de geformlueerde vragen.

De toets aan de praktijk krijgt op dag 2 de meeste aandacht. Je haalt de oogst van dag 1 terug naar de voorgrond en samen onderzoeken we of de vragen die gesteld werden geheel of gedeeltelijk beantwoord kunnen worden en hoe op het terrein stappen vooruit kunnen gezet worden. Je oefent in concrete situaties in gespreksvoering met teamleden die niet mee (willen) zijn in het verhaal.

Je rondt de tweedaagse af met een persoonlijke en gedeelde SMART-oefening.

Na dit semnarie ken je de kansen en valkuilen van het naast mekaar bestaan van verschillende opvoedingsstijlen in je team; weet je waar de grens ligt tussen de individuele pedagogische vrijheid van een personeelslid en de schoolbreed bepaalde basisregels en kan je dit koppelen aan de schoolvisie; heb je zicht op tools die je kunt hanteren om een schoolbreed gedragen cultuur te installeren; kan je resultaatgerichte gesprekken voeren met teamleden die afhaken of dwarsliggen.

Rishi Panchasara is pedagoog-onderwijskundige. Hij begeleidde jongeren in problematische situaties en was docent crisisbeheersing e.a. bij een internationale veiligheidsfirma. Meer dan 10 jaar is hij al zaakvoerder van zijn eigen bedrijf dat opleidingen biedt in communicatie, omgaan met moeilijk gedrag enz. in de meest uiteenlopende professionele contexten.

maandag 28 april 2025 10:00u 19:30u Rishi Panchasara Hotel Malpertuus, Tongersesteenweg 145, 3770 Riemst
dinsdag 29 april 2025 09:00u 16:00u Rishi Panchasara Hotel Malpertuus, Tongersesteenweg 145, 3770 Riemst

Voorovernachting en ontbijt (Hotel Malpertuus) 27 april 2025 (110 EUR)