Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - drieëndertigste jaar Residentieel seminarie: Schoolbezoek aan LAB - Hoe bouw je een lerende school? (dag 1) & In gesprek over het rapport van de Commissie van Wijzen (dag 2)

Dag 1 - schoolbezoek:

Een school zou bij uitstek een lerende organisatie moeten zijn: vanuit een gedeelde visie als toetssteen voor alle beslissingen, met focus op teamleren en de ontwikkeling van persoonlijk meesterschap, waar mentale modellen gedeeld en verhelderd worden en systeemdenken de bovenhand heeft. De theorie uit het boekje lijkt makkelijk, maar in de praktijk blijkt de transitie naar een lerende organisatie een morsig proces dat heel wat veerkracht en wendbaarheid vraagt van alle betrokkenen.

Dag 2:

Het rapport van de Commissie van wijzen is een blauwdruk voor van een strategisch en modern personeels-, HR, professionaliserings- en schoolorganisatiebeleid. Het werd een lijvig rapport, met een grondige analyse van de toestand van het lerarenberoep, van de schoolleider en van schoolbesturen, en de wijzigende aard van de professionaliteit van de leraar. Op basis van een aantal principes werkte de commissie een reeks krachtlijnen, voorstellen en aanbevelingen uit voor een hedendaags leraren- en schoolorganisatiebeleid.

Dag 1- schoolbezoek:

Tijdens dit schoolbezoek brengen we het theoretische kader van de lerende organisatie tot leven aan de hand van de werking van LAB Gedreven onderwijs. We onderzoeken waarom de school bepaalde keuzes maakt en wat (niet) werkt(e). We analyseren samen de systemen die de school lerend houden.

Vanuit deze analyse ga je aan de slag met de eigen school.

• Welke lerende elementen zijn er al aanwezig?
  • Welke kansen en bedreiging ondersteunen of belemmeren de transitie naar een lerende school?
  • Welke inzichten implementeer je graag in de eigen school?
  • Hoe start je met het ontwerp van een eigen lerende school?

De sessie wisselt instructies af met observaties, analyse en ontwerpopdrachten. Op die manier eindig je de dag met een eerste ontwerp voor de eigen school.

Dag 2:

Tijdens deze sessies bespreken we het rapport van de Commissie van wijzen: welke aanbevelingen vragen om meer verheldering? Welke krachtlijnen en voorstellen doen ons de wenkbrauwen fronsen? Naar welke suggesties kijken we uit? Wat betekenen de adviezen voor het competentieprofiel van de leidinggevende?

Na een korte introductie van het rapport, analyseren we samen een aantal aanbevelingen en voorstellen: wat betekenen ze concreet voor de leraar, de leidinggevende, het schoolbestuur en de schoolorganisatie? Welke veranderingen ten opzichte van de huidige competentieprofielen van leraar, directie en bestuurder merken we op? Hoe gaan we om met die veranderingen? Welke systemen bestaan er die deze veranderingen kunnen ondersteunen? Hoe passen cursisten die systemen toe in de eigen school?

De sessie wisselt instructies af met analyse, ontwerpopdrachten en het delen van ontwerpen met elkaar.

Dag 1:

Na dit schoolbezoek

• kan je belangrijke elementen uit het theoretisch kader van de lerende organisatie identificeren en illustreren.
  • herken je concrete voorbeelden die passen binnen het theoretisch kader van de lerende organisatie.
  • kan je het theoretisch kader van de lerende organisatie vertalen naar je eigen organisatie.
  • beoordeel je de sterktes, zwaktes, kansen en opportuniteiten in je eigen organisatie die de transitie naar een lerende school kunnen ondersteunen of belemmeren.
  • maak je een ontwerp van je eigen organisatie als lerende school.
  • identificeer je een aantal systemen die je kan inzetten in je eigen organisatie om de transitie te faciliteren.
  • oefen je op de implementatie van die systemen.

Dag 2:

Na het volgen van deze sessies

• kan je belangrijke elementen uit het rapport van de Commissie van wijzen identificeren.
  • kan je voor jezelf prioritaire doelen uit het rapport identificeren.
  • kan je mogelijke competentiekloven voor leraren, leidinggevenden en bestuursleden identificeren.
  • kan je je eigen schoolorganisatie herontwerpen volgens de krachtlijnen en principes van het rapport (rekening houdend met de prioritaire doelen die je eerder stelde).
  • identificeer je een aantal systemen die je kan inzetten in het herontwerp van je eigen organisatie te operationaliseren.
  • oefen je op de implementatie van die systemen.

Met LAB Gedreven onderwijs herdacht de ondernemende onderwijswetenschapper Kristien Bruggeman de klassieke onderwijsorganisatie om ruimte te creëren voor samenwerking, professionalisering en gedeeld leiderschap. Als transitiecoach begeleidt en adviseert ze scholen die een veranderingstraject durven aangaan.

Als één van de wijzen in de Commissie werkte ze mee aan het rapport. Haar inbreng richtte zich voornamelijk op innovatie arbeidsorganisatie, (het belang van) professionalisering, gedeeld leiderschap, teamleren en systemisch denken.

Breng je laptop zeker mee.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Neem het rapport van de Commissie van Wijzen op voorhand door.

maandag 21 oktober 2024 10:00u 19:30u Kristien Bruggeman 's Hertogenmolens, Demerstraat 1A, 3200 Aarschot
dinsdag 22 oktober 2024 09:00u 16:00u Kristien Bruggeman 's Hertogenmolens, Demerstraat 1A, 3200 Aarschot

Voorovernachting en ontbijt ('s Hertogensmolens, Aarschot) 20 oktober 2024 (110 EUR)