Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - twaalfde jaar Residentieel seminarie: Spanningsveld tussen noden van de leerlingen en draagkracht van de leerkrachten

De toenemende aandacht voor diversiteit in de samenleving sijpelt door tot in de klaspraktijken. Hierop inspelen is niet altijd evident. Tijdens deze lesdag reiken we enkele handvatten aan om met een inclusieve mindset aan de slag te gaan in jouw school. We starten met in te gaan op het juridisch kader dat aan de grondslag ligt van inclusief onderwijs in Vlaanderen. Dan gaan we dieper in op hoe draagkracht zich verhoudt tot inclusief onderwijs en hoe we dat kunnen versterken. Vervolgens reiken we elementen aan om een sterk zorgbeleid uit te werken. Daarna nemen we de verschillende rollen van directie, leraren en ondersteuners hierin onder de loep en eindigen we met het uittesten van een recent ontwikkelde Toolbox rond het installeren van een geïntegreerd zorgbeleid op school.

Beno Schraepen is lector orthopedagogiek en onderzoekscoördinator aan het departement Mens & Maatschappij aan de AP Hogeschool. De voorbije 20 jaar volgde hij via diverse onderzoeken en (inter)nationale projecten de evoluties rond inclusie in het onderwijs en andere levensdomeinen. Hij geeft vorming en coacht, begeleidt diverse onderwijsprofessionals en scholen in hun zoektocht naar meer inclusie in de klas en school en is auteur van 'Excluses. Wat uitsluiting doet met mensen.' (Owl Press).

maandag 28 april 2025 10:00u 19:30u Beno Schraepen Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge
dinsdag 29 april 2025 09:00u 16:00u Beno Schraepen Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge

Voorovernachting en ontbijt (Hotel Aazaert) 27 april 2025 (110 EUR)