Je bent hier: PV/007/C   Permanente Vorming Schoolbeleid - Zevende jaar C Residentieel seminarie: Versterk het eigenaarschap van je team vanuit jouw motiverend leiderschap: richting een wendbaar en weerbaar team

Residentieel seminarie: Versterk het eigenaarschap van je team vanuit jouw motiverend leiderschap: richting een wendbaar en weerbaar team

Vind je het ook zo belangrijk dat je een opdracht doeltreffend en effectief kunt uitvoeren, dat je er jouw eigenheid kan inleggen en het resultaat ervan landt bij de mensen waarvoor je het doet? Als dat zo is, ervaar je een bepaalde mate van eigenaarschap. Jouw psychologische basisbehoeften zijn vervuld. Maar is dat wel altijd zo (simpel)? En ervaart jouw team dit ook?

Ervaart jouw team steeds controle over de uitvoering van hun opdrachten? Krijgen ze de nodige hulpmiddelen, begeleiding, feedback en tijd om zich te verdiepen en het hen eigen te maken? Ervaren ze het gevoel dat ze de opdracht mogen uitvoeren volgens hun ideeën en methodes? Is het een opdracht waarin ze persoonlijke zinvolheid of passie vinden? En levert het resultaat altijd de aandacht en het respect op die ze verlangen van de mensen waarvoor ze het doen?

Tijdens deze opleiding staan we stil bij wat eigenaarschap betekent en hoe je het eigenaarschap van je team kan aanscherpen,

Programma

Dit opleidingstraject bestaat uit vier sessies: drie sessies tijdens dit seminarie en een terugkomsessie op 26 januari '23.

Sessie 1: eigenaarschap als effect van een motiverende aanpak als leidinggevende

In deze sessie staan we eerst stil bij wat eigenaarschap voor jou betekent en waarom je graag eigenaarschap op jouw school wil ervaren en installeren. Vervolgens maak je vanuit een wetenschappelijke onderbouw kennis met wat de motor van eigenaarschap vormt en hoe je het eigenaarschap van je team voedt. Dat gebeurt door optimale afstemming te zoeken met de drie psychologische basisbehoeften (Autonomie – verBondenheid – Competentie; i.e. ABC) bij je team. Deze behoeften vormen de motor van hun motivatie, wat leidt tot het ervaren en opnemen van eigenaarschap. Vanuit het sterk wetenschappelijk onderbouwd kader van de Zelf-Determinatie Theorie laten we je kennis maken met motiverende leiderschapsstijlen die de ABC-vitamines voeden. Je leert inspelen op de duurzame motivatie, betrokkenheid, prestaties en het welzijn van je team. We introduceren hiervoor het Impetus360° leiderschapskompas. Dit laat je ontdekken wat je als leidinggevende nodig hebt om te floreren in het motiveren van je team opdat zij eigenaarschap opnemen en ervaren. Je ontdekt hoe je jouw sterktes optimaal benut, hoe je eventuele valkuilen kan omzeilen en hoe je groeikansen kan vastnemen.

Sessie 2: als coachend leidinggevende leerkrachten in hun kracht zetten om zich psychologisch eigenaarschap eigen te maken – aan de slag met ‘google maps’

In deze sessie praktiseren we de motiverende leiderschapsstijlen die het ABC van je team voeden én het eigenaarschap bevorderen. We concretiseren wat coachend leidinggeven inhoudt, vanuit welke drie grondhoudingen je in dialoog gaat met je teamleden én we reiken een sprekend handvat aan dat inzicht geeft in hoe je de autonomie en competentie van je teamleden voedt. Met behulp van de ‘google maps’-methodiek stap je over van de vis op het bord leggen naar het leren vissen. Tijdens deze sessie staat oefenen centraal. Aan het einde van deze sessie weet jij als geen ander hoe je ABC-proof (ontwikkel)routes uitstippelt met teamleden.

Sessie 3: van talenteninterview tot flirten met feedback opdat leerkrachten zich expert kunnen en mogen voelen

In deze sessie praktiseren we de motiverende leiderschapsstijlen die het ABC van je team voeden én het eigenaarschap bevorderen. We concretiseren hoe we leerkrachten waarderen en in hun kracht zetten opdat ze hun behoefte aan competentie optimaal gevoed weten. Enerzijds verdiepen we ons in het talenteninterview en hoe we de informatie uit dit gesprek kunnen omzetten naar psychologisch eigenaarschap. Anderzijds gaan we aan de slag met een feedbackmethode (flirt) die weg stapt van monologen, maar inzet op dialogen. FLIRT bevordert de relatie tussen feedbackgever en -ontvanger en sterkt de samenwerking. Tijdens deze sessie staat oefenen centraal. Aan het einde van de sessie weet jij hoe de talenten van je teamleden optimaal in te zetten op school én is feedback geven kinderspel.

Cocreatiesessie: 

Jouw groep gaf aan nood te hebben aan leren van elkaars voorbeelden. We maken graag  tijd voor onderlinge uitwisseling. Jij kan aan andere collega’s een blik bieden van hoe iets concreet op de werkvloer wordt aangepakt. In ruil krijg je hierover feedback van deze groep kritische vrienden. Op welke aspecten van jouw schoolwerking ben je trots? Waarover wil je met je collega’s delen? Waarover wil je hen raadplegen als kritische vriend? 

 

Doelstellingen

Na deze opleiding…

  • … heb je meer diepgaande kennis over psychologisch en formeel eigenaarschap.
  • … heb je meer diepgaande kennis over de Zelf-Determinatie Theorie en de rol van motiverend leiderschap (cfr. impetus360° leiderschapskompas).
  • … heb je meer inzicht in hoe de bevrediging van het ABC leidt tot eigenaarschap en welke leiderschapsstijlen daartoe bijdragen.
  • … heb je meer inzicht in je eigen leiderschapsstijl en hoe die stijl eigenaarschap ondersteunt of net ondermijnt.
  • … heb je meer inzicht in je sterktes, valkuilen en groeikansen om eigenaarschap in je school aan te scherpen en/of te stimuleren.
  • … ken je en kan je een aantal concrete handvaten (flirt, talenteninterview, google maps) om de motiverende leiderschapsstijlen meer in de praktijk toe te passen.
  • … heb je een concreet actieplan opgesteld om je eigen motiverende leiderschapsvaardigheden aan te scherpen in lijn met hoe je het ABC van je team voedt.
  • … heb je een concreet actieplan opgesteld om eigenaarschap op jouw school aan te scherpen.
  • … heb je inspiratie verkregen van collega’s uit het onderwijs en inspireerde je hen.

Begeleiding

Sarah Neyts, trainer en coach, bij Impetus Academy (www.impetus.academy) verzorgt dit opleidingsaanbod. Impetus Academy is een spin-off van de Universiteit Gent die inzet op het inspireren en ondersteunen van organisaties, onderwijs- en overheidsinstellingen in het bevorderen van duurzame motivatie.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Voor sessie 1:

“Iets waarover de deelnemer zichzelf eigenaar voelt.”

Voor sessie 2:

Een casus m.b.t. de school waar de deelnemer nog geen bevredigende aanpak voor wist te definiëren. 

Voor sessie 3:

Een feedbackboodschap die de deelnemer al even aan het uitstellen is (t.a.v. een teamlid).

 

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 14 november 2022 10:00u 19:30u Sarah Neyts Zimmerhof, Begijnhofstraat 2, Lier
dinsdag 15 november 2022 09:00u 16:00u Sarah Neyts Zimmerhof, Begijnhofstraat 2, Lier

Opties

voorovernachting met ontbijt (november) (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen