Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierde jaar B Residentieel seminarie: Via teacher teams en professionele leergemeenschappen krachtig aan de slag met onze onderwijskundige kernpraktijk

Residentieel seminarie: Via teacher teams en professionele leergemeenschappen krachtig aan de slag met onze onderwijskundige kernpraktijk

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de manier waarop een schoolleider zijn/haar school leidt een grote impact heeft op onderwijskwaliteit en leerresultaten van leerlingen. Eén van de onderscheidende eigenschappen binnen schoolleiderschap is het oordeelkundig aansturen van teacher teams en betekenisvolle interacties met leraren hebben met betrekking tot de onderwijskundige kernpraktijk. Daarnaast komen er steeds meer uitdagingen af op onderwijsinstellingen, schoolleiders en leraren en is een dominant individuele beroepspraktijk niet langer toereikend om die uitdagingen het hoofd te bieden.
Teacher teams in de vorm van professionele leergemeenschappen hebben een grote meerwaarde voor een school om ondermeer de onderwijskwaliteit te versterken en het werkgeluk van leraren te verhogen.

Programma

  • Teacher teams
  • Professionele leergemeenschappen – teacher teams lerend maken
  • Team school
  • Work-life balance
  • Zelfzorg
  • Prioriteren
  • Kaders om in team aan de onderwijskundige kernpraktijk te werken

Doelstellingen

  • Je weet waarom teacher teams in de vorm van professionele leergemeenschappen waardevol zijn voor je schoolorganisatie;
  • Je kan participatief een teamarchitectuur voor je school uittekenen;
  • Je kan participatief leidende principes voor de teamwerking in je school uittekenen;
  • Je weet welke ondersteunende tools ingezet kunnen worden om de teamwerking te ondersteunen;
  • Je weet wat jouw rol als directielid is bij het aansturen van teacher teams;
  • Je detecteert waar je team tegenaan loopt;
  • Je verdiept rond “professionele leergemeenschap - lerend team“:
    inspiratie rond leervormen, motivatie om te leren, randvoorwaarden;
  • Je kan professionalisering voor je teamleiders organiseren (opleiding, intervisie, ondersteuning);
  • Je weet hoe je met besluitvorming en conflicthantering kan omgaan;
  • Je kan kritisch reflecteren over de facilitaire ondersteuning van je teacher teams;
  • Je krijgt concrete tools aangereikt om je team op te starten en de acties waarvoor het team verantwoordelijk is in de steigers te zetten;
  • Je weet hoe je aan de slag kan gaan met de verdeling van de rollen binnen elk team;
  • Je weet wat gedeeld leiderschap is en kan de principes ervan toepassen
    binnen de context van je team;
  • Je krijgt tools aangereikt om je teams te laten evolueren naar 'lerende' teams;
  • Je kan een team van medewerkers waarderend coachen;
  • Je kan professionele dialogen voeren met je teamleden;
  • Je kan de dynamiek binnen je team behouden;
  • Je detecteert wat er goed loopt in je team;
  • Je weet hoe je bewust om kan gaan met je work-life balance als schoolleider;
  • Je kan je leraren ondersteunen mbt. hun zelfzorg zowel individueel als in teamverband

Begeleiding

Pieter Sprangers leeft in parallelle werelden. Enerzijds is hij academisch werkzaam als wetenschappelijk onderzoeker en docent bij ondermeer Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen en IADE creative university. Anderzijds werkt Pieter Sprangers als ondernemer bij ‘domo de refontiro. Daar is hij werkzaam als onderwijsdesigner, procesbegeleider en opleider in ondermeer onderwijsorganisaties. Pieter is tenslotte (co-)auteur van diverse boeken waaronder ‘Edushock’, ‘Your guide to delight’ en ‘Team School’.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 10 februari 2022 10:00u 19:30u Pieter Sprangers Eurotel Lanaken, Koning Albertlaan 264, 3620 Lanaken
vrijdag 11 februari 2022 09:00u 16:00u Pieter Sprangers Eurotel Lanaken, Koning Albertlaan 264, 3620 Lanaken

Opties

voorovernachting op woe. 9 februari 2022 (90 EUR)

CVA maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CVA.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid