Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierde jaar A Sleutels voor onderwijsinnovatie + schoolbezoek De Prins Diest

Sleutels voor onderwijsinnovatie + schoolbezoek De Prins Diest

Onderwijsveranderingen hebben te maken met het loslaten van evidenties en het op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen die een beter antwoord bieden voor jaarlijks terugkomende problemen. Het succes van het antwoord heeft altijd met volgende factoren te maken:

  • Structuren en systemen. Zitten onze structuren wel goed? (Moeten we nog één-uursvakken organiseren waarin leerkrachten het vaak erg moeilijk hebben om efficiënt te werken? Kan je geen semestersysteem bedenken? ...)
  • Visie op goed onderwijs en de cultuur van denken over jongeren binnen de school. (Geloven we wel echt in de jongeren? Zijn we pedagogisch optimist?)
  • Competente leerkrachten die dit elke dag kunnen waarmaken. Zijn er voldoende leerkrachten waarmee je kan starten om het vuur aan te wakkeren (je hoeft niet heel het team mee te hebben)?

Programma

Scholengroep ‘De Prins’ in Diest kiest voor een drastische hervorming van hun onderwijs. Dit om een antwoord te bieden aan de demotivatie van leerlingen én leerkrachten. Binnen het klassieke onderwijssysteem vonden veel leerlingen hun plekje niet. Leerkrachten voelen hun job steeds complexer worden en voelen druk vanuit de verander(en)de hedendaagse samenleving.

In ‘De Prins’ werd daarom komaf gemaakt met de klassieke indeling in leerjaren, lesuren en klassen. De leerlingen worden over leeftijdsgrenzen heen in zogenaamde community’s ingedeeld, waarvoor een team van leerkrachten verantwoordelijk is. De leerlingen geven in hun community zelf vorm aan hun flexibele leertraject. Zij kiezen op welk tempo en binnen welk niveau ze bepaalde taken afwerken en voor welke zaken ze extra instructie wensen. De leerkrachten begeleiden hen in hun leerproces. Dat doen ze ook langer dan één jaar, zodat de leerlingen langdurig opgevolgd worden en er onderwijs op maat kan ontstaan. Op deze manier kan het onderwijs beter afgestemd worden op de noden van de leerlingen en wordt er ook sterk rekening gehouden met hun talenten, competenties en interesses. Zo doet men er aan microteaching.

Ook de schoolinfrastructuur werd hierop aangepast. ‘Klassiek lesgeven’ is nog mogelijk, maar dan aan kleine groepen in flexibele ruimtes. Er zijn stille ruimtes waar de leerlingen terecht kunnen voor individueel leren. En in de grote werkruimtes kan in groep gewerkt worden.

We brengen een bezoek aan de eerste graad van De Prins. Via een rondleiding en toelichting maakt u van dichtbij kennis met het project.

We houden een aantal kaders waaraan we de modernisering van het SO kunnen ophangen achter de hand. Ook voorbeelden van SO–scholen die succesvol hebben geïnnoveerd houden we binnen handbereik. Deze kaders worden maar aangebracht als het de discussie in de groep kan verrijken en aansluit bij de vragen van de groep.

Werkvormen

Na de rondleiding en toelichting in De Prins vertrekken we vanuit de vragen van de groep en proberen we telkens een aantal nieuwe invalshoeken in de discussie binnen te brengen door het vanuit een ander standpunt of een ander kader te  bekijken. De spreker zal ook telkens duidelijk zijn eigen standpunt verwoorden met de bedoeling de deelnemers uit te dagen, niet om het standpunt te delen maar wel om op basis van dit soort input een eigen mening te onderbouwen.

Doelstellingen

  • Je krijgt inzicht in mogelijke sporen om aan onderwijsinnovatie te doen in SO.
  • Je krijgt houvast om een eigen mening te onderbouwen.
  • Je wordt uitgedaagd om SO vanuit verschillende oogpunten te bekijken.
  • Je plaatst grote vergelijkende OESO onderzoeken zoals PISA en SIMMS in een ruimer perspectief.

Begeleiding

Ludo Heylen, directeur van Cego Vorming & Consult en verbonden aan de KU Leuven als wetenschappelijke medewerker.
Mariet Vrancken, Innovatiecoach en onderwijspionier, Cego Leuven.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
dinsdag 9 oktober 2018 09:30u 16:00u Ludo Heylen De Prins, Ferdinand Allenstraat 3, 3290 Diest

CVA maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CVA.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid