Je bent hier:   Postgraduaat schoolleider in het secundair onderwijs - Tweede jaar B Strategisch beleid voeren en strategisch plannen (deel 1)

Strategisch beleid voeren en strategisch plannen (deel 1)

Van schoolleiders wordt verwacht dat ze kunnen verantwoorden waarom bepaalde strategische keuzes in de schoolwerking gemaakt worden. Maar hoe bepaal je de beleidsprioriteiten voor jouw school? Hoe begin je aan het uitbouwen van een toekomstgericht gedragen schoolbeleid? Wie wordt er best bij betrokken? En wat is de connectie tussen een pedagogisch project of de schoolvisie, onderwijsconcept, strategisch plan en een schoolwerkplan? Je leert hoe je een co-creatief proces van strategische planning vorm geeft om zo tot een gedragen schoolproject te komen waar alle stakeholders hun schouders mee onder willen zetten. Je formuleert een helder gestructureerde weg naar een duidelijk geformuleerd doel waarbij evenzeer antwoord gegeven wordt op de vraag hoe je daarbij te werk wilt gaan als welk draagvlak hiervoor nodig is.

Programma

Doceren

Debat

Inoefenen van strategische sprokkelmethodieken

Doelstellingen

Na het volgen van deze sessie:

  • ontwikkel je inzicht in het ‘waarom’ van strategische planning en waarom een strategisch plan een meerwaarde betekent voor je schoolorganisatie;
  • begrijp je de plaats van een strategisch plan binnen het referentiekader onderwijskwaliteit en kan je linken leggen met kwaliteitszorg;
  • begrijp je vanuit systemisch perspectief dat een strategisch plan alle dimensies van de onderwijs- en schoolontwikkeling omvat en dat alles met mekaar verbonden is;
  • weet je wat een strategisch plan is en ken je het verschil met een schoolwerkplan en andere plannen;
  • kan je meerdere sprokkelmethodieken - om co-creatief strategie te bepalen samen met stakeholders – toepassen in de context van je schoolorganisatie;
  • kan je een plan van aanpak uittekenen om een co-creatief proces van strategische planning op te zetten in je schoolorganisatie;
  • kan je oordeelkundig doelstellingen, acties, beoogde impact, indicatoren, … formuleren;
  • kan je een tijdelijke projectorganisatie opzetten voor een krachtig proces van strategische planning;
  • kan je een aangepaste communicatie-aanpak opzetten.

Begeleiding

Pieter Sprangers (PhD) werkt in parallelle werelden. Hij behaalde een doctoraat in design (scientific educational design research). Hij is enerzijds academisch werkzaam als docent en wetenschappelijk onderzoeker en is daarbij deeltijds verbonden aan Universiteit Antwerpen, Karel de Grote hogeschool en AP hogeschool.  Hij werkt verder als onderwijsdesigner en procesbegeleider in scholen bij ‘domo de refontiro’. Hij is (co-)auteur van verschillende boeken waaronder ‘Het design van onderwijssystemen’, ‘Edushock, breinoptimizer voor leren in de toekomst’, ‘Your guide to delight’ en ‘Team school, leergemeenschappen creëren in onderwijs’.

 

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 16 oktober 2025 09:30u 16:00u Pieter Sprangers Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen

CVA maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CVA.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid