Traject Gedeeld leiderschap - Slotsessie
Het pad van gedeeld leiderschap
Iets met vissen en vier paar schoenen.
Stand alone leiderschap in scholen is achterhaald. Maar gedeeld leiderschap is niet de weg van de minste weerstand. Met dit programma zetten we je op het juiste leiderschapsspoor voor meer samenwerking, flexibiliteit en innovatie.
Programma
Op deze slotdag blikken we terug en vooruit: wat hebben we geleerd, wat is er veranderd en hoe zien de volgende stappen er uit. We versterken tezelfdertijd het vermogen om het eigen verhaal als leider overtuigend voor de groep te brengen.
Na deze dag is de eigen visie als leider versterkt en de toepassing van gedeeld leiderschap in de school nog duidelijker.
Aanpak
Combinatie van theoretische inputs voor duidelijkheid & houvast, interactieve werkvormen voor emotionele beleving en toepassing, en reflectie voor verankering van de leerervaring zorgt voor een krachtige leerervaring. De gebruikte methodieken zijn een deel van de boodschap. De docenten staan niet boven, maar werken met de groep.
Wat is het niet?
In gedeeld leiderschap maakt de zekerheid van het weten plaats voor de zekerheid van voortdurend leren. We zeggen je niet wat je moet doen, maar helpen je zelf tot antwoorden te komen en stappen te ondernemen. Dit traject is exploratief en verdiepend eerder dan oplossend en instructief.
Doelstellingen
Doelstelling
We nemen u in dit programma resoluut mee op het pad van gedeeld leiderschap. We reiken jou heldere modellen aan die inzicht geven in wat gedeeld leiderschap betekent als leidinggevende, als team en als organisatie. We passen deze modellen toe op jouw situatie en komen zo tot een doorleefde stap vooruit in jouw leiderschap:
- Helder inzicht in het model van gedeeld leiderschap en de rol van de authentieke leider
- Versterken van zelfbewustzijn-als-leider & authenticiteit in leiderschap (waarden & houding)
- Komen tot een visie en actieplan voor meer gedeeld schoolleiderschap en de rol die je daarin wil opnemen.
- Verwerven van twee hefboomvaardigheden: lerend samenwerken in groep (ook online) & inspireren en motiveren door middel van story telling, het authentiek betrekken van mensen in jouw project.
Begeleiding
Koen Marichal, directeur 'Future Leadership Initiative' op Antwerp Management School
Griet Peeraer, gastprofessor aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen en deeltijds werkzaam aan de UA - faculteit Ontwerpwetenschappen voor begeleiding onderwijsprojecten, Zelfstandig trainer, consultant en coach.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
vrijdag 29 maart 2019 |
09:30u |
16:00u |
Koen Marichal Griet Peeraer |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.