Vakgroep als lerende gemeenschap, hoe coach je hen daar naartoe?
Vakgroepen in het secundair onderwijs hebben een belangrijke rol te spelen in school- en klasontwikkeling. Ze zijn van essentieel belang om onderwijskundig beleid echt tot op de klasvloer te krijgen. Ze vormen tevens een belangrijk platform om – als een lerend team – onderwijskundig leiderschap te delen. Een belangrijke vraag hierbij is dan wel: hoe hier juist leiding aan geven zodat taken kwaliteitsvol worden opgenomen en er een werkbaar evenwicht ontstaat tussen bottom-up ontwikkeling en voldoende aansturing vanuit visie en leidende principes? Via deze workshop geven we praktijkgerichte en haalbare antwoorden vanuit het ‘GO ALL for learning’ model zoals we dit hebben ontwikkeld in ‘Team School! Leergemeenschappen creëren in onderwijs’ (Schelfhout, Sprangers, Lochten, Vanthournout & Buckinx, 2019).
Programma
Deze opleidingsdag voorziet in fundamentele stappen om heel concreet met vakgroepen als leergemeenschappen aan de slag te kunnen gaan, dit in wisselwerking met andere vormen van lerende teams in je school. Schoolleiders maken kennis met de betekenis, de doelen, de rollen en de voordelen van werken met leergemeenschappen en krijgen de kans de eigen noden en die van de school in kaart te brengen. Er worden strategieën besproken om leergemeenschappen in het algemeen en vakgroepen in het bijzonder succesvol te implementeren, ten einde het professioneel leren van alle teamleden naar een hoger niveau te tillen.
Leerinhouden
VM
- Wat zijn overkoepelende basiscondities en succesfactoren voor een vakgroep als succesvolle leergemeenschap?
- Inzicht meegeven in schoolontwikkeling vanuit Team school: wat zijn essentiële aandachtspunten bij het inzetten van leergemeenschappen als basis voor school- en kwaliteitsontwikkeling in lijn met en invulling gevend aan het referentiekader voor onderwijskwaliteit, OK (visieontwikkeling, leergemeenschappen opstarten en ondersteunen, leergemeenschappen inbedden in beleidsteams en schoolbeleid)?
- Inzichten toepassen op de eigen schoolcontext
NM
- Wat houdt de concrete werking van (vakgroepen als) leergemeenschappen in?
- Hoe kan je dit als school(leider) concreet opstarten?
- Welke rol(len) dienen procescoach(es) te vervullen?
- Inzichten toepassen op de eigen schoolcontext
Doelstellingen
De deelnemers
- kennen het potentieel van vakgroepen als leergemeenschappen en lerende teams voor professioneel leren, school- en kwaliteitsontwikkeling
- kennen de wisselwerking tussen bottom-up ontwikkeling via vakgroepen als leergemeenschappen, visieontwikkeling, coaching en aansturing door de schoolleider
- beschikken over kennis voor het opstarten en ontwikkelen van vakgroepen als leergemeenschappen als basis voor schoolontwikkeling en zijn zich bewust van specifieke uitdagingen bij het succesvol creëren van de eigen school als professionele leergemeenschap
- benoemen hoe vakgroepen als leergemeenschappen, schoolontwikkeling, HRD en strategisch management binnen een schoolontwikkelingsplan elkaar wederzijds kunnen versterken
Begeleiding
Wouter Schelfhout is als lerarenopleider en onderzoeker verbonden aan de Antwerp School of Education, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Antwerpen. Daarnaast geeft hij advies rond schoolbeleid en onderwijsleerprocessen (GO ALL for learning). Hij heeft een rijke ervaring in onderwijs: 8 jaar leerkracht economie waarvan 4 in combinatie met een coördinerende functie in de school, 12 jaar onderwijsinspecteur, 8 jaar lerarenopleider in combinatie met onderzoek. Zijn onderzoek focust op het optimaliseren van onderwijsleerprocessen, school- en professionaliseringsbeleid en bottom-up schoolontwikkeling.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 24 januari 2023 |
09:30u |
16:00u |
Wouter Schelfhout |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.