Je bent hier:   Postgraduaat schoolleider in het secundair onderwijs - Eerste jaar A Visie als uitgangspunt voor schoolontwikkeling

Visie als uitgangspunt voor schoolontwikkeling

Schoolontwikkeling kan slechts op basis van een kwaliteitsvolle, geïntegreerde aanpak. Alles vertrekt hierbij van een visie die co-creatief met het hele schoolteam en andere stakeholders tot stand gekomen is. De visie is zó onweerstaanbaar dat ze alle betrokkenen motiveert en in beweging zet om werk te maken van de onderwijs- en schoolontwikkeling.

Co-creatief ontwikkelen van een schoolvisie.

• Je leert hoe je een proces van visieontwikkeling opstart, aanstuurt, begeleidt en zo de basis legt om impactvolle acties te realiseren.
  • Je leert hoe je een visie co-creatief kan ontwikkelen met betrokkenheid van stakeholders.
  • Je kent het verschil tussen een visie, een pedagogisch concept en een onderwijsconcept.
  • Je leert hoe je een visie kan communiceren (boodschap, medium, doelgroep).
  • Je leert hoe je in een visie de specifieke identiteit van de school kan vatten.
  • Je leert hoe je verleden, heden en toekomst een plaats kan geven in de visie.
  • Je concretiseert de visie zodat ze richting geeft aan de schoolontwikkeling.

Na het volgen van deze sessie

• kan je samen met betrokkenen een visie uittekenen voor je school;
  • kan je een visie oordeelkundig communiceren;
  • kan je voor je schoolteam verhelderen wat het verschil is tussen een visie, een missie, een onderwijsconcept en een pedagogisch project;
  • kan je het belang van een visie duiden als startpunt voor de onderwijs- en schoolontwikkeling.

Kristin Vanlommel is lector van het lectoraat ‘Organiseren van Verandering in Onderwijs’ aan de Hogeschool Utrecht en gastprofessor aan de Universiteit Antwerpen. Haar onderzoek focust op het begrijpen en verbeteren van complexe veranderprocessen in onderwijs. Evidence-informed veranderen, datagebruik, organisatieontwikkeling, leiderschap en innoveren in netwerken zijn daarin belangrijke thema’s. Kristin voelt een grote betrokkenheid bij het versterken van de kwaliteitsontwikkeling en het innovatief vermogen in onderwijs en is daarom sterk geëngageerd bij opleidingen van schoolleiders en bestuurders in Vlaanderen en Nederland, maar ook internationaal.

Pieter Sprangers (PhD) werkt in parallelle werelden. Hij behaalde een doctoraat in design (scientific educational design research). Hij is enerzijds academisch werkzaam als docent en wetenschappelijk onderzoeker en is daarbij deeltijds verbonden aan Universiteit Antwerpen, Karel de Grote hogeschool en AP hogeschool. Hij werkt verder als onderwijsdesigner en procesbegeleider in scholen bij ‘domo de Refontiro’. Hij is (co-)auteur van verschillende boeken waaronder ‘Edushock, breinoptimizer voor leren in de toekomst’, ‘Your guide to delight’ en ‘Team school, leergemeenschappen creëren in onderwijs’.

Het pedagogisch project én – indien beschikbaar – de schoolvisie.

vrijdag 25 april 2025 09:30u 16:00u Pieter Sprangers
Kristin Vanlommel
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)