Visie op evaluatie / Evaluatiebeleid
Waarom evalueren wij en welke bedoelingen hebben we ermee?
Hoe kunnen we als team één lijn trekken? Wat is voldoende? Wat verstaan we daar samen onder? Kunnen we samen afspraken maken om de norm voor alle vakken gelijk te trekken?
Hoe kunnen we een evaluatiebeleid uitbouwen met de hele studierichting, per graad of de hele school?
Programma
In de eerste graad heeft men gekozen voor permanente evaluatie en vanaf de tweede graad voor examens. De leerkrachten van de tweede graad klagen over het feit dat de leerlingen met die permanente evaluatie schijnbaar niets kunnen en vooral niets kennen. Of sommige scholen willen vooral helderheid over het aandeel permanente evaluatie ten opzichte van dagelijks werk en examens. Zij willen een heldere procentuele verdeling.
Herkenbaar? Maar in essentie een discussie naast de kwestie want de essentie is waarom doe je permanente evaluatie en wanneer? Wanneer organiseer je best examens of take home examens of portfolio assessment of self assessment?
We verkennen de waarden van verschillende soorten evaluatietools om ze nadien te kunnen plaatsen binnen onze visie op evaluatie. Hoe kom je tot afspraken binnen evaluatie en hoe kom je tot een helder evaluatiebeleid?
Werkvormen:
Er wordt binnen een stevig tempo gewerkt met telkens korte input en statements van de spreker en een vraagstelling/opdracht waarrond een tien (tot twintig) tal minuten kan gediscussieerd en gewerkt worden. Je wordt uitgedaagd om je eigen visie scherper te vertalen naar de praktijk vanuit concrete voorbeelden en anekdotes.
Doelstellingen
- Je krijgt inzicht in het gebruik van verschillende evaluatietools.
- Je leert de evaluatietools te koppelen aan het niveau van presteren dat je verwacht van jongeren.
- Je gaat op zoek naar kenmerken van een goed evaluatiebeleid.
- Je wordt geprikkeld eigen bekende sporen te verlaten om een zoektocht te starten voor wat best is voor de eigen school.
Begeleiding
Mariet Vrancken, Onderwijsdeskundige en Innovatiemanager @Cego, hét centrum voor welbevinden en betrokkenheid.
|
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
|
donderdag 7 mei 2020 |
09:30u |
16:00u |
Mariet Vrancken |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.