Visie op zorg in onderwijs – het beleidsdomein leerlingenbegeleiding
Scholen worden voortdurend uitgedaagd inzake de begeleiding van hun leerlingen. Sinds september 2018 is er ook een decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in voege. Dit betekent dat scholen verplicht een beleid moeten voeren inzake leerlingenbegeleiding: ‘Wat betekent zorg voor de school en hoe wordt dit vorm gegeven?’
In deze sessie ga je in op deze decretale verplichting. Hoe ga je als directie dit beleidsdomein opzetten? Hoe ga je dit beleidsdomein kwaliteitsvol invulling geven?
Je krijgt een kapstok mee van waaruit je een schooleigen beleid inzake leerlingenbegeleiding kan uitbouwen, toetsen, bespreken en verder concretiseren.
Programma
In deze sessie verken je het begrip zorg in de context van onderwijs en meer specifiek de school.
Vanuit de decretale opdracht van de school ga je na hoe je deze zorg beleidsmatig kan vormgeven. Vertrekkende vanuit de decretale opdracht en de opdrachtsverklaring van het katholiek onderwijs wordt hierover een duidelijk beeld geschetst aan de hand van het continuüm van zorg en inhoudelijk meer specifiek het verbindend schoolklimaat, het handelingsgericht werken en in mindere mate UDL.
Vanuit deze kaders reflecteer je samen over consequenties die dit heeft voor het beleid op een school en hoe je dit praktisch kunnen realiseren.
Je verkent het vademecum ‘zorgbreed en kansenrijk onderwijs’ en bekijkt hoe dit ondersteunend kan zijn om het beleid inzake leerlingenbegeleiding te realiseren op school.
Werkvorm
Tijdens deze sessie zal het merendeel docerend worden gegeven (input), waarna je vanuit kleinere opdrachten mee nadenkt over hoe dit geconcretiseerd kan worden.
Doelstellingen
Na het volgen van deze sessie
- heb je inzicht in de regelgeving en verplichtingen inzake het beleidsdomein leerlingenbegeleiding;
- krijg je inzicht in de rol van de leidinggevende binnen het beleidsdomein leerlingenbegeleiding;
- leer je de begrippen ‘continuïteit van zorg’, ‘handelingsgericht werken’ en ‘verbindend schoolklimaat’ verkennen;
- maak je kennis met het vademecum ‘zorgbreed en kansenrijk onderwijs';
- ben je in staat de theoretische kennis om te zetten in concrete acties en/of werkpunten voor jouw school.
Begeleiding
Alain Noëz is regiocoördinator (Mechelen/Brussel) en pedagogische begeler bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Reeds meer dan 25 jaar is hij actief bezig met de uitbouw van leerlingenbegelelding, omgaan met moeilijk gedrag, herstel- en verbindend werken binnen en buiten onderwijs.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
woensdag 4 februari 2026 |
09:30u |
16:00u |
Alain Noëz |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.