Waar zit beleidsvoerend vermogen in (ver)scholen? (VM) - Professionaliseren van schoolleiders (NM)
Programma
Voormiddag: Waar zit beleidsvoerend vermogen in (ver)scholen?
Het denken, spreken en handelen inzake beleidsvoerend vermogen maakt een steeds belangrijker deel uit van het beleid in scholen. In deze sessie presenteren we zowel een praktijkkader om het verscholen beleidsvoerend vermogen aan de oppervlakte te brengen als een zelfevaluatie-instrument dat gebruikt kan worden om het beleidsvoerend vermogen van de school als geheel, maar ook van groepen medewerkers zoals een vakwerkgroep in kaart te brengen. Een omschrijving en ruimere situering van het concept ‘beleidsvoerend vermogen’ biedt je inzicht in datgene waar het concept precies voor staat en in de oorsprong van de huidige aandacht ervoor.
De kern van de sessie bestaat uit het gezamenlijk construeren van een praktijkkader om het beleidsvoerend vermogen van alledaagse processen te beschrijven en te beoordelen. Met dat praktijkkader gaan we vervolgens (in de eigen context) aan de slag. We tonen aan hoe het praktijkkader kan ingezet worden als concrete zelfevaluatiestrategie en in het kader van beleidsvoorbereiding.
Werkvormen
Toelichtingen afgewisseld met praktische oefeningen en vertaalslag naar de eigen schoolcontext. In de cursusprijs is het boek "Doeltreffend Schoolbeleid" (Vanhoof & Van Petegem, 2017) inbegrepen.
Namiddag: Professionaliseren van schoolleiders
Dit schooljaar rond je het Postgraduaat Schoolbeleid af. Tijdens de namiddag maken we ruimte om vooruit te blikken en vorm te geven aan je verdere professionaliseringstraject bij CVA.
Gedurende deze drie jaar postgraduaat werd een hechte groep gevormd, waarin de ervaringsuitwisseling voor een grote meerwaarde zorgde. In ons aanbod CVA Permanente Vorming Schoolbeleid bouwen we verder op de vertrouwensrelatie die hier ontwikkeld werd. We vertrekken vanuit o.a. volgende uitgangspunten: ervaringsuitwisseling met andere schoolleiders zorgt voor sterke leerervaringen en het eigenaarschap van dit leren ligt bij de cursist en de groep. Daarom maken we per groep een programma op maat.
In deze workshop lichten we toe wat dit voor jou en je groep kan betekenen. Vervolgens gaan we aan de slag met de specifieke wensen van de deelnemers en van de groep als geheel om samen een nieuw traject uit te stippelen.
Begeleiding
Voormiddag:
Jan Vanhoof is als hoogleraar verbonden aan het Departement voor Onderwijs- en Opleidingswetenschappen (Faculteit Sociale Wetenschappen) van de Universiteit Antwerpen. Hij is er actief binnen de onderzoeksgroep EduBROn. Zijn activiteiten richten zich op kwaliteitszorg en schoolbeleid en in het bijzonder op de geïnformeerde beleidsvoering door scholen. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in onderzoek naar zelfevaluatie, informatiegebruik en leiderschap in scholen.
Namiddag:
Isabella Vinck, coördinator Centrum voor Andragogiek en coördinator schoolbeleid, CNO
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
maandag 13 december 2021 |
09:30u |
16:00u |
Jan Vanhoof |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.