Je bent hier: PV/007/A   Permanente Vorming Schoolbeleid - Zevende jaar A Waarderend coachen. Van methodiek tot schoolcultuur. Over effecten op medewerkers, leidinggevenden én organisatie.

Waarderend coachen. Van methodiek tot schoolcultuur. Over effecten op medewerkers, leidinggevenden én organisatie.

De uitdagingen in en voor onderwijs zijn groot. Zo groot dat zich alweer nieuwe uitdagingen aandienen nog voor de vorigen goed en wel beantwoord, laat staan genormaliseerd, konden worden. Hoe doorbreek je een escalerend effect? Hoe zorg je dat, ondanks de turbulentie, medewerkers aan boord blijven? En niet zomaar ‘aan boord’, maar mét de bevlogenheid en gedrevenheid die nodig is om de school van je dromen waar te maken.  

Programma

Tijdens deze opleiding, gespreid over 2 dagen, verkennen we samen het ‘waarom, hoe en wat’ van een waarderende schoolcultuur en trainen we je in de basishouding en vaardigheden van het waarderend coachen. Daarbij halen we inspiratie uit motivatiemanagement, zelfdeterminatietheorie, appreciative inquiry, deep democracy en systemisch werk. Rode draad is erkenning, geloof in potentieel en verschuiving van een focus op problemen naar een focus op mogelijkheden.
Mogen we dan enkel nog waarderen wat goed loopt en niet meer spreken over wat niet goed gaat? Verre van. Aanpakken van disfunctioneren en van spanning en weerstand kan veel doeltreffender vanuit een waarderende basishouding. We oefenen op erkenning geven aan dat wat er is en samen verkennen van achterliggende behoeften. Daarbij houden we zowel het belang van de medewerker als dat van de organisatie voor ogen. En duiden we ook de verantwoordelijkheden van beiden.

Waarderend coachen past prima in de vernieuwde visie op en regelgeving rond evalueren in onderwijs. Je rol als leidinggevende en evaluator is combineerbaar met een coachende rol, mits helderheid over en oprechtheid in de rollen. We verkennen do’s en don’ts, mogelijkheden en valkuilen. De spreiding over 2 dagen geeft je de mogelijkheid om tussentijds aan de slag te gaan met de aangeleerde technieken. En om op dag 2 zelf weer gecoacht te worden, zodat je problemen kan ombuigen naar mogelijkheden….!

 

Doelstellingen

  • De cursisten zijn vertrouwd met de grondhouding van coaching en kunnen vanuit die houding gesprekken voeren.
  • De cursisten zijn in staat om een focus op problemen om te buigen naar een focus op wenselijkheid, vanuit de competentie om onderliggende behoeften te (v)erkennen.
  • De cursisten krijgen inzicht in de basistechnieken van coaching en zijn in staat die technieken in gesprek toe te passen.
  • De cursisten hebben inzicht in de beginselen van motivatiepsychologie en begrijpen het belang van integratie van die inzichten in het HR-beleid van de school.

Begeleiding

Marit Goossens is communicatiedeskundige, consultant en organisatiecoach, Gosky bvba.

Elke Spooren is sociaal pedagoog, ontwikkelingsgericht coach en erkend conflictbemiddelaar in arbeids- en familiale zaken. Vertrouwd met schoolbeleid als voormalig nascholingscoördinator CVA/CNO en als bestuurder OZCS Noord-Kempen.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 16 januari 2023 09:30u 16:00u Elke Spooren
Marit Goossens
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)
donderdag 20 april 2023 09:30u 16:00u Elke Spooren
Marit Goossens
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen