Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - achtste jaar Werken cijfers wel?

Werken cijfers wel?

Punten in het onderwijs. Een complex en erg gevoelig onderwerp, vaak verpakt in slogans: Zonder punten geen inzet! De school een puntenfabriek! De ouders eisen punten!

Slogans dragen waarheid in zich, maar timmeren vaak ook het gesprek dicht.

Programma

En dit is net wat we in deze vorming wel willen bereiken: een open gesprek door naar cijfers te kijken met een onderzoekende blik.

· Wat beoogt onderwijs?
· Wat beogen cijfers?
· Wat is het effect van cijfers?
· Is dit het effect dat we beogen?
· Is feedback het alternatief voor cijfers?

Kortom, we onderzoeken of cijfers wel werken.
Gebruiksklare recepten zijn er niet. Het open gesprek is een eerste stap.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

· ken je het verband en verschil tussen leren, presteren, onderwijzen en leren
· weet je wat de betekenis en het belang is van kennis
· heb je een scherper beeld van de sterktes en de zwaktes van cijfers
· ken je het verschil tussen formatief en summatief evalueren en inzetbaarheid van cijfers in beide praktijken
· weet je wat nodig is voor leergerichte feedback

Begeleiding

Jan Gilté is gewezen leerkracht, leerlingbegeleider, pedagogisch coördinator en afdelingshoofd en kan zo bogen op een jarenlange onderwijservaring. Nu is hij nog actief als nascholer, coach en bemiddelaar.  

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 8 mei 2025 09:30u 16:00u Jan Gilté Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen