Over CVA

Onze pijlers: professionaliseren, exploreren en verbinden

Kwaliteitsvol onderwijs vraagt sterke schoolleiders. Je draagt immers de verantwoordelijkheid voor een hele school. Dit vertaalt zich in een scala van taken met elk op hun beurt specifieke competenties. Je bent motivator en bezieler en wil ook zelf geïnspireerd blijven.

Het Centrum voor Andragogiek (CVA) is zich bewust van dit brede spectrum aan noodzakelijke kennis en vaardigheden en wil je ondersteunen in deze boeiende maar complexe opdracht. De noodzakelijke competenties ontwikkelen is een proces dat tijd en ruimte vraagt zodat dit stevig onderbouwd en blijvend gevoed kan worden. CVA kan bogen op ervaring en expertise van meer dan 50 jaar op vlak van onderwijs. Onze pijlers: professionaliseren, exploreren en verbinden van schoolbeleid.

Het Centrum voor Andragogiek organiseert:

  • Postgraduaat schoolleider in het secundair onderwijs
  • Permanente Vorming Schoolbeleid voor directeurs s.o.

 


Wil je je jaaropleiding aanvullen met een aantal specifieke thema’s?

Of zoek je een gerichte opleiding voor een medewerker?

Dan kan je terecht bij het CNO - open cursusaanbod. Je vindt bij de diverse onderwijsniveau's onder de rubriek 'Schoolbeleid' opleidingen voor directies, middenkader en ondersteunend personeel.

In samenwerking met Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

In het academiejaar 24-25 start CVA met een vernieuwd postgraduaat schoolleider in het secundair onderwijs. Deze vernieuwing kwam tot stand op basis van een uitgebreid onderzoek met studie van relevante hedendaagse literatuur, gesprekken met experten op gebied van (onderwijskundig) leiderschap, HR en schoolontwikkeling en bevragingen bij schoolleiders. Op basis van het theoretisch kader, nl. beleidsvoerend vermogen, 10 resultaatsdomeinen en 10 competenties kreeg deze vernieuwing een inhoudelijke vertaling naar een logische curriculumopbouw met bijhorende leer- en evaluatievormen.

Het docententeam bestaat uit trainers, academici, beleidsmakers en deskundigen met ruime praktijkervaring. Het programma sturen we voortdurend bij aan de hand van evaluaties door de deelnemers. Op basis daarvan streven we naar kwalitatieve opleidingen die we aanpassen aan de actuele en toekomstige behoeften en noden van schoolleiders.

De trajecten permantente vorming schoolbeleid spelen steeds in op de leervragen en noden van de groep binnen de steeds veranderende onderwijscontext.

De gehanteerde basisprincipes bij alle opleidingen zijn praktijkgerichtheid en een participatieve aanpak.

 

Onze pijlers: professionaliseren, exploreren en verbinden.

 

Professionaliseren is onze missie. Het is een opdracht waar we met het docententeam en met meer dan 50 jaar expertise als bagage voortdurend aan werken.
Het postgraduaat schoolleider in het secundair onderwijs is academisch onderbouwd en sterk praktijkgericht. Elke cursusdag geeft inzichten en ideeën waar je in de school meteen mee aan de slag kan. Meer nog, we nodigen je uit actief te exploreren. Samen met collega-directeurs toets je nieuw verworven inzichten, oefen je vaardigheden, reflecteer je over knelpunten en ontdek je nieuwe mogelijkheden. Individuele feedback op tussentijdse opdrachten ondersteunt je leerproces. Zo stimuleren en begeleiden we de transfer van de cursus naar je eigen schoolpraktijk. Ook na de initiële opleiding organiseren we trajecten permanente vorming schoolbeleid.

Professionaliseren en exploreren doen we door te verbinden. We streven naar verbondenheid op drie niveaus:

  • met de groep: de heterogeen samengestelde cursusgroep (op vlak van regio en onderwijsvorm) zorgt voor een ondersteunend sociaal-professioneel netwerk. Deze veilige leeromgeving kan ook uitnodigen tot reflectie over uw positie, zowel in de groep, als in je school.
  • met het brede onderwijsveld: vanuit een gezamenlijke verbondenheid met het katholieke opvoedingsproject verken je de complexe onderwijscontext en de actuele en toekomstige uitdagingen.
  • met jezelf: we moedigen aan tot reflectie, tot het ontdekken van je drijfveren en het bewust in handen nemen van je eigen leerproces. Je bent de man/vrouw aan het roer die zichzelf evalueert, een crisis aangrijpt als kans en zichzelf durft te hertekenen. Ruimte voor uitwisseling en feedback van anderen zorgen voor een onontbeerlijke spiegel. Uiteraard komt daarbij ook de zorg voor jezelf: een goede planning en werkorganisatie houdt je op koers!

 

Het CVA maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook het CVA Privacy statement

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze cookies en daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Ze zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die u uitvoert en die u in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van uw privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
U kunt uw browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat u over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Ze stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, en om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als u deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer u onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contactgegevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen