Schrijven is een complexe vaardigheid waarbij verschillende deelprocessen aan bod komen. In het MVT-onderwijs gaat de aandacht daarbij vaak naar een correcte formulering in het schrijfproduct, terwijl het onderliggende schrijfproces nog onderbelicht blijft. In deze sessie gaan we in op de principes van effectieve schrijfinstructie in het MVT-onderwijs, met aandacht voor modellering van het schrijfproces, samenwerkend schrijven en feedback en beoordeling. We tonen ook hoe er kruisbestuiving kan plaatsvinden tussen lees- en schrijfactiviteiten. Elke Van Steendam is professor Engelse taalbeheersing aan de Faculteit Letteren van KU Leuven, waar ze onderzoek doet naar schrijfonderwijs in de eerste en vreemde taal. Ze is daarbij vooral geïnteresseerd in schrijfbeoordeling, samenwerkend schrijven, en de relatie tussen schrijfproces en schrijfproduct. Kirsten Kielemoes heeft ruime ervaring als leerkracht Engels in het secundair en volwassenenonderwijs. Ze werkt sinds januari 2024 als beleidsmedewerker voor het Vlaams Talenplatform, waar ze ook als leerkracht mee input geeft rond de kaders voor effectieve taaldidactiek. Miek D’Haene heeft 24 jaar ervaring als leerkracht Duits en Nederlands in Rhizo OLV Vlaanderen (Kortrijk) en werkt sinds september 2023 als gedetacheerd leerkracht bij het Vlaams Talenplatform. |