Woordenschatkennis is een belangrijke voorwaarde om tot tekstbegrip te komen. Omgekeerd toont onderzoek aan dat vaker lezen ook leidt tot een betere woordenschatontwikkeling. In deze sessie gaan we in op principes van effectieve woordenschatinstructie en onderwijs in begrijpend lezen, en tonen we hoe beide domeinen geïntegreerd kunnen worden in het schoolvak Nederlands. Ine Corteville werkt sinds september 2021 als beleidsmedewerker voor het Vlaams Talenplatform. Ze is nauw betrokken bij het project rond didactische referentiekaders voor het talenonderwijs en heeft ook een jarenlange ervaring als leerkracht Nederlands en Engels in het secundair onderwijs. Iris Vansteelandt is lerarenopleider en onderzoeker aan AP Hogeschool, werkt als leesonderwijsexpert bij Iedereen Leest en is postdoctoraal medewerker aan de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van Universiteit Gent. Iris is co-auteur van het handboek 'Volop Taal, Didactiek Nederlands voor de lagere school' en samen met Jona Hebbrecht auteur van het handboek voor krachtig leesonderwijs ‘Van leerlingen lezers maken’. |