Onderzoek leert ons dat rijke teksten lezen en dus ook aan literaire competenties werken, de leescompetentie van leerlingen kan versterken. Maar hoe doe je dat in de praktijk? Hoe ziet krachtig literatuuronderwijs dat rekening houdt met principes van effectief begrijpend lezen eruit? In deze sessie tonen we aan de hand van recent onderzoek en concrete praktijkvoorbeelden hoe je literatuuronderwijs kan vormgeven in de OKAN-klas. Bert Zurings gaf 16 jaar lang Nederlands aan een divers leerlingenpubliek in een secundaire school in Vilvoorde. Op het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven) geeft hij vormingen rond een taalkrachtige didactiek in de klas en ondersteunt hij scholen in het voeren van een efficiënt talenbeleid. Tinneke De Bock is leerkracht Nederlands voor OKAN-leerlingen in Portus Berkenboom in Sint-Niklaas. Daarnaast werkt ze als gedetacheerd leerkracht voor het Vlaams Talenplatform. Kathleen Collijs werkt als OKAN-leerkracht in Portus Berkenboom in Sint-Niklaas. Ze is redacteur bij LES, een tijdschrift voor NT2 en taal in het onderwijs en werkte mee aan de publicatie Rijke teksten voor OKAN. |