Dag van de socio-emotionele leerlingenbegeleiding 2025 -> (Ronde 1 (09:15 - 10:30)
Keuze |
Lesgever |
SESSIE 1a - Intrafamiliaal geweld en verontrusting: signalen detecteren en multidisciplinair en intersectoraal samenwerken met partners |
Valerie Swennen |
Leerlingen die slachtoffer zijn van intrafamiliaal geweld en lichamelijke en/of psychische mishandeling ondergaan binnen hun thuiscontext zijn jammer genoeg niet zeldzaam. Als onderwijsprofessionals zijn wij uiteraard heel begaan met onze leerlingen, maar interpreteren we de signalen wel altijd juist? Wanneer we verontrust zijn, is het soms moeilijk om in te schatten hoe wij kunnen helpen en wat we wel en niet mogen of kunnen doen. In deze sessie leer je hoe je de leerlingen kan opmerken die jouw aandacht nodig hebben en word je versterkt in hoe je ook effectief kan helpen. Krijg zicht op het wettelijk kader, wie jouw partners zijn in deze moeilijke situaties en welke instanties, zoals de politie, jou als leerkracht of leerlingenbegeleider ook absoluut nodig hebben in hun strijd tegen intrafamiliaal geweld. Valerie Swennen is orthopedagogisch geschoold. Na 20 jaar operationele ervaring als Hoofdinspecteur van Politie, Teamleider in Persoonsgebonden misdrijven, is ze sinds november 2023 gedetacheerd bij “Veilig Huis” als Verbindingsofficier Politie en Expert politionele werking intrafamiliaal geweld. |
SESSIE 1b - In gesprek met de anderstalige ouder |
Sabine Van Steenbergen |
Als leerlingenbegeleider of leerkracht is het niet altijd eenvoudig om in gesprek te gaan met ouders die de Nederlandse taal niet (goed) machtig zijn. Toch is het essentieel om ook deze ouders te betrekken in je begeleiding en hun belangrijke input mee te kunnen nemen. In deze sessie krijg je handvaten aangereikt om communicatie met oog op goede samenwerking toch mogelijk te maken. Sabine Van Steenbergen is coördinator en leerlingenbegeleider van de OKAN-campus Sint-Lucas in Antwerpen. Sabine werkt sinds 2000 in OKAN. |
SESSIE 1c - Inzetten op klasmanagement via cultureel responsief lesgeven en samenwerken met ouders |
An Leroy |
Deze sessie heeft een kleine inhoudelijke overlap met de sessie ‘Socio-emotioneel leren als sleutel tot een beter klasmanagement’. Kies dus best voor een andere sessie in de tweede ronde, wil je elke minuut geboeid blijven. Om in verbinding te gaan met je leerlingen en hen mee te krijgen in de dagdagelijkse lespraktijk, is het belangrijk om rekening te houden met diverse achtergronden. Daarnaast zijn ouders ook een essentiële partner om hun kind op een positieve en actieve manier te laten lesvolgen. Ook binnen deze samenwerking is culturele responsiviteit belangrijk. In deze sessie worden cultureel responsief lesgeven en samenwerken met ouders eerst geplaatst in een breder theoretisch kader van klasmanagement. Daarna wordt concreet ingegaan op good-practices, zodat je de transfer kan maken naar je eigen school en deze inzichten kan delen met je collega’s. An Leroy is lector pedagogiek en didactiek aan de educatieve bachelor secundair onderwijs aan de Karel De Grote Hogeschool. Daarnaast werkt ze ook nog als zorgleerkracht in het tweede leerjaar. |
SESSIE 1d - Complottheorieën in de klas: herkennen, begrijpen en aanpakken |
Joseph El-Bacha |
Deze sessie heeft een kleine inhoudelijke overlap met de sessie ‘Samen sterker: bruggen bouwen tussen politie, jongeren en onderwijs’. Kies dus best voor een andere sessie in de tweede ronde, wil je elke minuut geboeid blijven. Doelgroep: enkel secundair onderwijs Waarom zijn complottheorieën zo aantrekkelijk en hoe ga je ermee om als ze het klaslokaal binnenkomen? In deze sessie leer je hoe je complottheorieën herkent en begrijp je waarom jongeren er vatbaar voor zijn. Je krijgt vervolgens praktische handvaten om het gesprek aan te gaan. Je ontdekt hoe je kritisch denken stimuleert en een veilige omgeving creëert voor discussie, zonder de dynamiek in de klas te verstoren. Joseph El Bacha is criminoloog met brede ervaring als politieagent en jeugdwerker en is als docent gespecialiseerd in polarisatie, communicatie en diversiteit. Als trainer en expert ondersteunt hij professionals bij het aanpakken van grootstedelijke uitdagingen en het opbouwen van duurzame verbindingen. |
SESSIE 1e - Uitdagingen van de B-stroom aangaan: een inspirerend voorbeeld |
Inne Hardis |
Doelgroep: enkel secundair onderwijs De B-stroom kent heel wat uitdagingen. De leerlingengroepen zijn heterogeen en bestaan uit leerlingen met diverse ondersteuningsnoden, achtergronden, interesses, niveaus … Dit maakt het voor zowel de leerkrachten als de leerlingenbegeleiders niet eenvoudig om kwalitatief onderwijs te blijven bieden en tegelijkertijd de draagkracht van het team te bewaken. In deze sessie word je geïnspireerd door het Kardinaal Van Roey-instituut. De school doorliep een verandertraject om zo goed mogelijk in te kunnen spelen op deze uitdagingen. Resultaat: een merkbaar beter draaiende B-stroom en een gemotiveerder team. Liesbeth Van Elsen heeft er bij de start van het veranderingstraject bewust voor gekozen om les te geven in de B-stroom. Ze geeft Nederlands, SaLSaR, project en de talentmodule. Inne Hardis stond als pedagogisch medewerker aan de wieg van het veranderingstraject en koos er daarna ook bewust voor om les te geven in de B-stroom. Sinds september is ze pedagogisch directeur eerste graad. |
SESSIE 1f - Van klaslokaal tot cyberspace: klaschats en exposegroepen blootgelegd |
Hanne Vermeire |
Doelgroep: enkel secundair onderwijs Pestgedrag op sociale media: van suïcidale gedachten tot zelfbeschadiging, de gevolgen reiken verder dan het scherm. Het fenomeen van klaschats en exposegroepen is hierbij relatief nieuw, maar stevig in opmars. In deze sessie krijg je zicht op wat online leeft bij je leerlingen vanuit het prijswinnend onderzoek dat de lesgeefster verrichtte en ga je vervolgens dieper in op wat je als school preventief en reactief kunt doen om je leerlingen te ondersteunen. Hanne Vermeire (Universiteit Gent) is de winnaar van de Klasseprijs 2024.
|
SESSIE 1g - ‘Draaiboek gedwongen huwelijken’: helpen herkennen en voorkomen |
Jessica Claes |
Doelgroep: enkel secundair onderwijs Een gedwongen huwelijk, wat is dat? Aan welke signalen kan ik herkennen dat mijn leerling slachtoffer kan worden van een gedwongen huwelijk? En wat kan ik als onderwijsprofessional in dat geval ondernemen? In deze sessie ontdek je het draaiboek dat de stad Mechelen samen ontwikkelde met diverse partners, zodat jij weet wat je kan doen. Jessica Claes is casusregisseur bij Veilig Huis Rivierenland. |
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.