Dag van de socio-emotionele leerlingenbegeleiding 2025 -> (Ronde 3 (13:00 - 14:15)

Keuze Lesgever
SESSIE 3a - De overprikkelde leerling ondersteunen: wat kan de school doen? Charlotte Vanhollebeke

Doelgroep: enkel secundair onderwijs

Een school is bij uitstek een omgeving waar jongeren met veel prikkels worden geconfronteerd. Daarbij krijgen we als onderwijsprofessional meer dan ooit te maken met het neurodivers functioneren van leerlingen. Hoe creëer je als school een veilige en prikkelarme leer- en leefomgeving? Hoe kan je als school tegemoet komen aan de noden van leerlingen met een ASS-diagnose, hoogsensitiviteit … ? In deze sessie word je je bewust van de (verdoken) prikkels op een school en krijg je praktische handvaten om haalbare aanpassingen te doen.

Charlotte Vanhollebeke is klinisch psycholoog van opleiding en is aan de slag als leercoach OV4 type 9 in een inclusieve context van een reguliere secundaire school.

SESSIE 3b - LGBTQ en moslim: hoe leerlingen ondersteunen en begeleiden? Youcef Naimi

Doelgroep: enkel secundair onderwijs

Als je als moslimleerling niet voldoet aan de heteroseksuele of cisgender norm, is dit niet altijd eenvoudig. Thuis en/of in de vriendengroep zit dit misschien nog in de taboesfeer. Alsof het al niet moeilijk genoeg is om als tiener je eigen identiteit en seksualiteit te verkennen, zijn er op dat moment nog heel wat extra verwachtingen om aan te voldoen en hindernissen om te nemen. In deze sessie krijg je meer zicht op de uitdagingen voor deze leerlingen en hoe dit in het dagelijkse leven en op school invloed kan hebben. Je krijgt handvaten aangereikt om als onderwijsprofessional jongeren te ondersteunen die worstelen met hun geaardheid en met de maatschappelijke verwachtingen hierrond.

Youcef Naimi studeerde arabistiek en islamologie. Voor Ceapire werkte hij de voorbije jaren met heel wat Mechelse jongeren en creëerde onder andere veilige dialoogruimtes. Daarnaast was hij betrokken bij het ORPHEUS-project, waarbij professionals die met jongeren werken de tools en kennis krijgen om die jongeren te helpen weerbaar te maken tegen gewelddadige extremistische narratieven.

SESSIE 3f - Pleegkind in de klas: omgaan met trauma en hechting (deel 1) - (te volgen met sessie 4f)

Pleegkinderen lopen geen eenvoudig parcours in het leven. Ook in de klas en op school kan dit tot uiting komen. We vertrekken in deze sessie vanuit de basis van trauma en hechting. Vervolgens gaan we dieper in op hoe hechtingsproblemen zich concreet kunnen uiten in een schoolse context en wat je als onderwijsprofessional op school kan doen om pleegkinderen beter te begrijpen en ondersteunen.

Pleegzorg Vlaanderen

SESSIE 3g - De leerlingenbegeleider als coach: leerkrachten mee op de kar (deel 1) - (te volgen met sessie 4g) Nele De Ranter

Doelgroep: enkel secundair onderwijs

Leerlingen begeleiden doe je niet alleen, maar samen met het hele leerkrachtenteam. In de praktijk is het niet altijd eenvoudig de neuzen in dezelfde richting te krijgen en collega’s mee te krijgen in een verhaal. Leerkrachten die de nodige input leveren, met jou meedenken, maar ook voorgestelde handvaten in de klas uitproberen, zijn echter essentieel om begeleidingstrajecten kans op slagen te geven. In deze dubbele sessie krijg je eerst een aantal kaders mee die je kunnen helpen in jouw rol als coach. Daarna ga je in intervisie met gelijkgestemden uit andere scholen om samen de transfer te maken naar de eigen schoolpraktijk.

Nele De Ranter is van opleiding criminologe en familiaal bemiddelaar. Ze werkte onder meer als daderhulpverlener en als slachtoffer-daderbemiddelaar in opdracht van de Antwerpse jeugdrechtbank. Als docente in het hoger onderwijs lag haar focus op herstelgericht werken op school. Sinds 2019 werkt ze op het Sint-Agnesinstituut in Hoboken waar ze een coachingsopdracht heeft voor leerkrachten en ondersteunend personeel. 

SESSIE 3c - Begeleiden vanuit levensbeschouwelijk groeiperspectief: een inspirerende sessie Marc Bittremieux

Doelgroep: enkel secundair onderwijs

Socio-emotioneel begeleiden van mensen - leerlingen en hun ouders - confronteert je vaak met mentaal en emotioneel (on)welzijn. Op de achtergrond speelt dan ook de vraag naar zingeving. Als professionele begeleider inschatten hoe jij zelf levensbeschouwelijk in het leven staat én hoe de persoon die voor je zit levensbeschouwelijk functioneert, en daar afstemming in vinden, is niet eenvoudig. Nochtans bepaalt de levensbeschouwelijke groei, die iedere mens doormaakt, de stijl en inhoud van elke begeleidingscommunicatie. In deze sessie krijg je een overzicht aangeboden van de levensbeschouwelijke ontwikkeling en de mogelijke blinde vlekken die zich daarbij manifesteren. Met de inzichten van Spiral Dynamics en bijhorende reflecties vanuit de Integrale theorie van Ken Wilber, krijg je zicht op deze levensbeschouwelijke groeiniveaus. Je wordt tevens opgeroepen om met de leerling en met de ouder ook te durven op existentieel vlak tot gesprek te komen: bewust zijn van je eigen zingeving doet er dan toe.   

Marc Bittremieux heeft 40 jaar onderwijservaring in het lager onderwijs, maar ook als godsdienstleerkracht in de 3de graad. Hij was 33 jaar als begeleider en directeur werkzaam in een Dagcentrum Bijzondere Jeugdzorg in Gent. Hij is breed maatschappelijk geïnteresseerd in ‘integrale spiritualiteit’, vanuit het perspectief van ‘religie nà de religie’.

SESSIE 3d - Prachtig veerkrachtig: een zorgbeleid voor psychosociaal functioneren in de praktijk Ruth Ramaekers

Doelgroep: enkel secundair onderwijs

Haal inspiratie uit het praktijkvoorbeeld ‘Prachtig veerkrachtig’. Dit project heeft als doel om kwetsbare en vaak getraumatiseerde OKAN-jongeren met een hoog uitvalrisico maximaal te ondersteunen in hun schoolloopbaan. Er wordt vertrokken vanuit een traumasensitieve en veerkrachtversterkende brede basiszorg en verhoogde zorg. Bovendien kan je als school, naast samenwerken met externe partners, ook binnen de eigen werking een ‘fase 1,5’ inbouwen. Zo blijf je inzetten op de band met de school met behulp van zowel een preventief als een interveniërend leefzorgbeleid.

Ruth Ramaekers werkt aan het zorgbeleid op Marco Polo en is actief betrokken bij het uitwerken en uitdragen van Prachtig Veerkrachtig.

SESSIE 3e - Leerlingen met schoolangst sterker maken Ann Geentjens

Heel wat leerlingen ervaren stress op school. Flexibele trajecten voor leerlingen die met schoolangst worstelen, zitten in de lift. In deze sessie gaan we eerst in op wat schoolangst juist is. Vervolgens staan we stil bij hoe jij als onderwijsprofessional leerlingen met schoolangst kan signaleren en hoe jij hen binnen de verhoogde zorg kan stimuleren om vanuit hun kracht de nodige stappen te zetten. Zo kan volledige schooluitval tijdig worden voorkomen.

Ann Geentjens is klinisch psychologe en educatief medewerker bij CNO. Ze is een voormalig leerlingenbegeleider en leerkracht psychologie en gesprekstechnieken.

Terug naar overzicht van workshops

CVA maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CVA.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid