Postgraduaat Schoolbeleid

RS= Residentieel Seminarie

Eerste jaar:
(incl.  3 reflectiegroep-bijeenkomsten)
LEIDERSCHAP (3 studiepunten)
WETGEVING
(3 studiepunten)

Tweede jaar:
(incl. 3 reflectiegroep-bijeenkomsten)
INTERPERSOONLIJK LEIDERSCHAP
(7 studiepunten)

Derde jaar:
(incl. 3 reflectiegroep-bijeenkomsten)
INTEGRAAL MANAGEMENT
(8 studiepunten)

Human Resources en communicatiemanagement

  • Kennismaking met groepsdynamica en de kerncompetenties van een (adjunct)directeur (RS)
  • Leiderschap: rol, stijl en ontwikkeling
  • Gespreksvaardigheden (RS)
  • HR- beleid
  • Zelfmanagement

 

  • Communicatiebeleid
  • Verandermanagement en Conflicthantering

Algemeen en strategisch management

 
  • Timemanagement
  • Basisbegrippen boekhouding, lezen jaarrekening en budgettering

 

  • Inleiding tot strategisch management (RS)
  • Identiteit en diversiteit in het katholiek onderwijs
  • Integrale kwaliteitszorg
  • Schoolontwikkeling en beleidsvoerend vermogen
  • Preventie en bescherming
Pedagogisch management
  • Rechtspositie van de leerling
  •   Geïntegreerd zorgbeleid
  • Pedagogisch beleid: vrijheid en verantwoordelijkheid

 

 

Onderwijswetgeving en
administratie

  • Kennismaking met het VSKO
  • Inleiding tot de personeelsreglementering
  • Het decreet rechtspositie van het gesubsidieerd onderwijs

 

  • Wet-en regelgeving over organisatie van scholen en leerlingen

 

  • Kennismaking met het Ministerie van Onderwijs en Vorming

Keuzecursussen (elk cursusjaar kan één cursus gekozen worden):

  • Personeelsdossiers: verlofstelsels en aanzet tot een verlovenbeleid
  • Training moeilijke gesprekken (exclusief voor 2e en 3e jaar Postgraduaat Schoolbeleid)
  • Vergadertechnieken (exclusief 2e jaar Postgraduaat Schoolbeleid)
  • Bemiddelingsgericht werken in onderwijs
  • Het functioneren van teams
  • Marketing en positionering van scholen
  • De begeleidende klassenraad en het dossier van de leerling
  • Beroepsprocedures tegen evaluatiebeslissingen (VM) - Juridische en deontologische aspecten van leerlingenbegeleiding (NM)
  • Management van de leerzorg
  • Uitbreiding van zorg: (doorverwijzings)netwerk in de leerlingbegeleiding, ook in crisissituaties
  • Diversiteit omarmen is kansen geven
  • Crisisinterventieplan
  • Financieel meerjarenplan
  • Infrastructuurbeleid: bouwen en verbouwen van scholen
  • De vzw-wetgeving (VM) en verzekeringen (NM) in onderwijscontext
  • Timemanagement en persoonlijke organisatie in Outlook