Postgraduaat Schoolbeleid - Tweede jaar A

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de A-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de B-, de C- of de D-groep, klik dan links in het menu op jouw groep. 

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.

Ook dit schooljaar bouwden we één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma in, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd.

Permanente vorming schoolbeleid - vierde jaar A

Na de intense driejarige postgraduaatsopleiding bouwden we een programma op maat van jullie groep. Als schoolleider sta je op de eerste rij om de uitdagingen waarmee het onderwijsveld en je school worden geconfronteerd te ervaren.  In de huidige onderwijscontext is het essentieel om een toekomstgericht en kwaliteitsvol schoolbeleid te voeren. We blikken hierbij alvast vooruit op het komende jaar.

Je start jouw CVA-jaar met een seminarie waarin zowel het schoolteam als de leerlingen centraal staan. Dominique Roos zoomt in op het bevorderen van groei en welzijn van het schoolteam en neemt onder de loep welke lessen getrokken kunnen worden uit recent wetenschappelijk onderzoek over klasmanagement. Tijdens de cocreatiedag ligt de focus op leren van elkaar. Ook ga je met jouw groep in functie van de programmaplanning in gesprek over jullie leernoden en -vragen. Met Marit Goossens sluit je het jaar op een actieve manier af door op een praktijkgerichte manier gespreksvaardigheden te trainen.

We wensen je een inspirerend en leerrijk CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - vierde jaar B

Als schoolleider sta je op de eerste rij om de uitdagingen waarmee het onderwijsveld en onze scholen worden geconfronteerd te ervaren. In de huidige onderwijscontext is het essentieel om een toekomstgericht en kwaliteitsvol schoolbeleid te voeren. We blikken hierbij alvast even vooruit op het komende jaar.

Tijdens het seminarie verken je samen met Dominique Roos hoe je op school een duurzaam HR-beleid kan opzetten. De cocreatiedag biedt ruimte voor uitwisseling en het leren van elkaar, jullie gaan die dag ook samen in gesprek om de leervragen voor volgend academiejaar vorm te geven tijdens het planningsgesprek. Verder verdiepen jullie de mogelijkheden van het academisch optimisme samen met Ruud Lelieur. Het CVA-jaar sluiten jullie af met Saskia Michielsen die jullie wegwijs maakt in het gebruik van databronnen en OKI in functie van kwaliteitszorg.

We wensen jullie een inspirerend en boeiend CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - vijfde jaar A

Als schoolleider sta je op de eerste rij om de uitdagingen waarmee het onderwijsveld en onze scholen worden geconfronteerd te ervaren. In de huidige onderwijscontext is het essentieel om een toekomstgericht en kwaliteitsvol schoolbeleid te voeren. We blikken hierbij alvast even vooruit op het komende jaar.

Jullie starten met een seminarie waar je samen met Luc Claessens bekijkt hoe je op school een crisisbeleid kan opzetten. Je verkent met Robbe Wulgaert de mogelijkheden van AI binnen het schoolbeleid en gaan die dag ook samen in gesprek om de leervragen voor volgend academiejaar te bepalen tijdens het planningsgesprek. De cocreatiedag biedt ruimte voor uitwisseling en het leren van elkaar. Jullie sluiten dit CVA-jaar af met Ludwig Peeters die jullie wegwijs maakt in hoe je samen met je vakgroepen aan de slag gaat in functie van kwaliteitszorg.

We wensen jullie een inspirerend en boeiend CVA-jaar toe!

 

Permanente vorming schoolbeleid - vijfde jaar C

Jullie kozen er opnieuw voor om de tijd te nemen om twee thema's grondig uit te diepen én volop in te zetten op verbinding met elkaar. Daarvoor bieden twee seminaries de uitkomst.

Tijdens de tweedaagse in november zoek je onder de deskundige begeleiding van Wim De Breucker naar een antwoord op de vraag 'Is teamgedragen geïntegreerde leerlingenbegeleiding een uitdaging of een utopie?'. Vertrekkend vanuit theoretische kaders exploreer je aan de hand van diverse werkvormen op welke manier je dit kan implementeren in jouw school. Tijdens de cocreatiedag ligt de focus op leren van elkaar. In jouw groep werden er al mogelijke thema's gesuggereerd: hoe doe je zoveel mogelijk met minimale financiële middelen, hoe maak je overbodige processen zichtbaar en kan je zo efficiënt en effectief mogelijk werken? Vervolgens ga je met jouw groep in functie van de programmaplanning in gesprek over jullie leernoden en -vragen. In maart verdiep je je in crisismanagement en -communicatie. Luc Claessens deelt zijn expertise zodat je met vertrouwen de organisatorische en communicatieve uitdagingen die op je afkomen tijdens en na een crisis weet aan te pakken. 

We wensen jullie een inspirerend en leerrijk CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - zesde jaar A

De afgelopen jaren hebben een grote impact gehad op jouw schoolteam. Dat weerspiegelt zich in de leervragen op basis waarvan we een programma op maat van jouw groep samenstelden. Je groep koos voor een formule met twee seminaries waarbij telkens de focus op het leerkrachtenkorps ligt.

Met Sarah Neyts exploreer je op welke manier je de betrokkenheid van je leerkrachten opnieuw aanwakkert en duurzaam maakt. De hamvraag van dit seminarie is dan ook hoe je via motiverend leiderschap je team kan versterken en tot een weerbaar team kan maken. Daarbij komen onder meer eigenaarschap, coachend leidinggeven en werkdrukreductie aan bod. Tijdens de cocreatiedag ligt de focus op leren van elkaar. Ook ga je met jouw groep in functie van de programmaplanning in gesprek over jullie leernoden en -vragen. Els Tanghe licht toe welke randvoorwaarden er nodig zijn om een effectief professionaliseringsbeleid te implementeren en legt hierbij ook de link met jouw specifieke schoolcontext. 

We wensen je een inspirerend en leerrijk CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - negende jaar A

Het onderwijs zit in woelig vaarwater, dat is duidelijk. Dat de impact hiervan op leerlingen, leerkrachten en jezelf als schoolleider tot zorgen stemt, weerspiegelt zich in de thema’s die jouw groep in het programma van dit jaar wenst op te nemen. 

Op de cocreatiedag is er niet alleen ruimte om van elkaars ervaringen te leren, je gaat ook met je groep in gesprek over de leernoden en -vragen die er leven. Tijdens het eerste seminarie exploreer je met Anouk Vroemans mogelijke mechanismen achter weerstand en leer je strategieën kennen om daar mee om te gaan. Hoe kan je als directeur bijdragen aan een klimaat waar frustraties gehoord kunnen worden maar waar leraren ook zelf verantwoordelijkheid nemen? Samen duik je in de praktijk en ervaar je hoe je als directeur gesprek en dialoog kan faciliteren. Tijdens het tweede seminarie ligt de focus op kwaliteitsvol onderwijs en didactiek. Els Tanghe licht toe welke criteria je kan hanteren om kwaliteitsvolle leermiddelen te selecteren die ook effectief het leerrendement van de leerling verhogen. En hoe meet je dit? 

We wensen je een inspirerend en leerrijk CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - negende jaar B

Als schoolleider sta je op de eerste rij om te ondervinden met welke uitdagingen het onderwijsveld en scholen geconfronteerd worden. En dat zijn er heel wat… De toenemende diversiteit binnen de schoolmuren en nieuwe technologieën zoals AI zijn voorbeelden hiervan. Dat kwam ook naar voren tijdens het planningsgesprek met je groep.

Onder begeleiding van expert Beno Schraepen breng je een bezoek aan Panorama, een secundaire school in hartje Antwerpen. Zij zien multiculturaliteit als een kans en spelen hierop in op vlak van schoolorganisatie. Ze combineren dit met hoge verwachtingen van leerlingen en een engagement vanuit het schoolteam. Nadien leg je met Beno linken tussen diversiteit, schoolorganisatie en een inclusieve mindset. Hoe verhouden draagkracht en zorg zich tot elkaar? Vervolgens maken we tijd op de cocreatiedag om van elkaars ervaringen te leren en in gesprek te gaan over de leernoden en -vragen die er leven. Op het seminarie in mei neemt Roeland Van Kerckhove je mee in het verhaal van AI. Welke kansen en valkuilen zijn er? En hoe neem je het kwaliteitsvol mee in je beleid?

We wensen je een inspirerend en leerrijk CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - tiende jaar C

Als schoolleider sta je op de eerste rij om de uitdagingen waarmee het onderwijsveld en onze scholen worden geconfronteerd te ervaren. In de huidige onderwijscontext is het essentieel om een toekomstgericht en kwaliteitsvol schoolbeleid te voeren. We blikken hierbij alvast even vooruit op het komende jaar.

Tijdens het eerste seminarie bekijken jullie samen met Wouter Schelfhout hoe je een duurzaam professionaliseringsbeleid kan uitbouwen. De cocreatiedag biedt ruimte voor uitwisseling en het leren van elkaar, jullie gaan die dag ook samen in gesprek om de leervragen voor volgend academiejaar vorm te geven tijdens het planningsgesprek. Jullie sluiten het jaar af met een seminarie waar Maaike Loncke jullie meeneemt rond executieve functies en leerstoornissen in functie van het welbevinden van de leerlingen. En dit vanuit een stevige wetenschappelijke onderbouwing.

We wensen jullie een inspirerend en boeiend CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - twaalfde jaar

De afgelopen jaren hebben een grote impact gehad op jouw schoolteam. Dat weerspiegelt zich in de leervragen op basis waarvan we een programma op maat van jouw groep samenstelden. Je groep koos voor een formule met twee seminaries waarbij telkens de focus op het leerkrachtencorps ligt.

Met Peter Beschuyt verken je hoe je de betrokkenheid en het engagement van je leraren bevordert en duurzaam maakt. Hoe faciliteer je hun professionele groei? Dit is onlosmakelijk verbonden met je eigen mindset als schoolleider, ook hier wordt er de (brood)nodige aandacht aan besteed. Tijdens de cocreatiedag ligt de focus op leren van elkaar. Ook ga je met jouw groep in functie van de programmaplanning in gesprek over jullie leernoden en -vragen. Tijdens het tweede seminarie verdiep jij je onder begeleiding van Beno Schraepen in het spanningsveld tussen de draagkracht van je leerkrachten en de zorg voor je leerlingen. Vanuit de principes van inclusief onderwijs krijg je handvatten aangereikt om de draagkracht van je team te versterken én een sterk zorgbeleid uit te werken.

We wensen je een inspirerend en leerrijk CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - veertiende jaar

Als schoolleider sta je op de eerste rij om de uitdagingen waarmee het onderwijsveld en onze scholen worden geconfronteerd te ervaren. In de huidige onderwijscontext is het essentieel om een toekomstgericht en kwaliteitsvol schoolbeleid te voeren. We blikken hierbij alvast even vooruit op het komende jaar.

Tijdens het eerste seminarie bekijken jullie samen met Maaike Loncke hoe het tienerbrein werkt en de invloed ervan op de executieve functies. De cocreatiedag biedt ruimte voor uitwisseling en het leren van elkaar, jullie gaan die dag ook samen in gesprek om de leervragen voor volgend academiejaar vorm te geven tijdens het planningsgesprek. Jullie sluiten het jaar af met een seminarie waar Peggy De Prins en Sara Bastiaensen jullie meenemen in hun visie over het uitzetten van een duurzaam HR-beleid waar professionalisering van het team een belangrijke rol inneemt.

We wensen jullie een inspirerend en boeiend CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - vijftiende jaar

Als schoolleider sta je op de eerste rij om de uitdagingen waarmee het onderwijsveld en onze scholen worden geconfronteerd te ervaren.  In de huidige onderwijscontext is het essentieel om een toekomstgericht en kwaliteitsvol schoolbeleid te voeren. We blikken hierbij alvast even vooruit op het komende jaar.

Tijdens het eerste seminarie verdiepen jullie samen met Caroline Steyaert het thema diversiteit op de school . De cocreatiedag biedt ruimte voor uitwisseling en het leren van elkaar, jullie gaan die dag ook samen in gesprek om de leervragen voor volgend academiejaar vorm te geven tijdens het planningsgesprek. Jullie sluiten het jaar af met een seminarie waar Roeland van Kerckhove jullie meeneemt  in de wereld van AI, het ontdekken van kansen en valkuilen om AI in het beleid te implementeren.

We wensen jullie een inspirerend en boeiend CVA-jaar toe!

 

Permanente vorming schoolbeleid - vijfentwintigste jaar

Jullie kozen er opnieuw voor om de tijd te nemen om twee thema's grondig uit te diepen én volop in te zetten op verbinding met elkaar. Daarvoor bieden twee seminaries de uitkomst.

Je CVA-jaar start met een tweedaagse waarin de focus ligt op crisismanagement en -communicatie. Luc Claessens deelt zijn expertise zodat je met vertrouwen de organisatorische en communicatieve uitdagingen die op je afkomen tijdens en na een crisis weet aan te pakken. Tijdens de cocreatiedag ligt de focus op leren van elkaar. Vervolgens ga je met jouw groep in functie van de programmaplanning in gesprek over jullie leernoden en -vragen. Met Richi Panchasare verken je waar de kansen en valkuilen van het naast mekaar bestaan van verschillende opvoedingsstijlen in je team liggen. Waar ligt de grens tussen de individuele pedagogische vrijheid van een personeelslid en de schoolbreed bepaalde basisregels?

We wensen je een inspirerend en leerrijk CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - drieëndertigste jaar

Als schoolleider sta je op de eerste rij om de uitdagingen waarmee het onderwijsveld en je school worden geconfronteerd te ervaren.  In de huidige onderwijscontext is het essentieel om een toekomstgericht en kwaliteitsvol schoolbeleid te voeren. We blikken hierbij alvast vooruit op het komende jaar.

Op de eerste dag van het seminarie zet Kristien Bruggeman de schooldeuren van het LAB open om jouw groep tijdens de eerste dag van het seminarie te ontvangen. Samen met jullie exploreert ze hoe een school een lerende organisatie kan zijn. Op dag twee gaan jullie samen in gesprek over strategisch en modern personeels-, HR, professionaliserings- en schoolorganisatiebeleid met het rapport van de Commissie van Wijzen als leidraad. Tijdens de cocreatiedag ligt de focus op leren van elkaar. Vervolgens ga je met jouw groep in functie van de programmaplanning in gesprek over jullie leernoden en -vragen. Tijdens de tweedaagse in maart ligt de focus op crisismanagement en -communicatie. Luc Claessens deelt zijn expertise zodat je met vertrouwen de organisatorische en communicatieve uitdagingen die op je afkomen tijdens en na een crisis weet aan te pakken. 

We wensen jullie een inspirerend en leerrijk CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - vierde jaar C

Na de intense driejarige postgraduaatsopleiding bouwden we een programma op maat van jullie groep. Als schoolleider sta je op de eerste rij om de uitdagingen waarmee het onderwijsveld en je school worden geconfronteerd te ervaren. In jullie programma zitten dan ook enkele hot topics verweven. Als schoolleider kan je bijvoorbeeld niet meer onder een datagedreven beleid uit. Maar welke data gebruik je dan, en hoe toon je vakgroepen en leerkrachten dat dit ook voor hen ontzettend belangrijk is? Saskia Michielsen bijt met dit thema de spits af van jullie traject bij Permanente Vorming.
Vervolgens wijden we het seminarie aan nog zo'n thema dat nu veel gesprekken beheert: AI. AI is alomtegenwoordig, en al zeker in het onderwijs verdient dit de nodige aandacht. Mariet Vrancken duikt samen met jullie dieper in dit thema.
De cocreatiedag is hét moment om te leren van elkaars expertise.
Tot slot richt Sarah De Backer julllie blik om jullie eigen schoolomgeving. Is die gezond? Om dat te weten te komen, toont ze het belang van grenzen (stellen). 

We wensen je een inspirerend en leerrijk CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - vierde jaar D

Na de intense driejarige postgraduaatsopleiding bouwden we een programma op maat van jullie groep. Als schoolleider sta je op de eerste rij om de uitdagingen waarmee het onderwijsveld en je school worden geconfronteerd, te ervaren. De uitdagingen zijn velerlei. Dat weerspiegelt zich voor jullie groep ook in een programma waar diverse thema's aan bod komen. De ene keer staat het personeel centraal, dan weer de leerlingen of eerder het algemene beleidskader. 

Eerst gaan jullie op tweedaagse om je volledig onder te dompelen in personeelsbeleid, en dan meer bepaald de verschillende fases in een loopbaan. Marleen Borzée neemt je mee van starter tot eindeloopbaan, hoe die fases verschillen en hoe jij als schoolleider voor iedereen coach kan zijn. 
Tijdens de cocreatiedagwilden jullie te weten hoe je aan de slag kan gaan met data. Voor extra inspiratie nodigden we Wim Verreycken uit, data-analist bij de Vlaamse Onderwijsinspectie, die kan toelichten welke rol data spelen bij een doorlichting. 
Saskia Michielsen laat een frisse wind waaien binnen het onderwijsveld: welke vernieuwende zaken zijn er zoal (op vlak van vergaderen, leeromgevingen, teamwerk ...)? 
Tot slot richt Katelijne Van Lommel de blik op de leerlingen. Steeds meer leerlingen vertonen moeilijk gedrag. In de laatste sessie krijg je extra tools aangereikt om hierop een antwoord te bieden. 

We wensen je een inspirerend en leerrijk CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - zevende jaar A

De formule om twee keer op seminarie te gaan, werd gesmaakt. Ook dit jaar zullen jullie dus volop je hart kunnen ophalen om twee dagen je in een thema te verdiepen én volop te connecteren met je collega's. 
Twee topdocentes uit het CVA-korps gaan met jullie aan de slag. Dominique Roos richt tijdens het eerste seminarie de blik op leerlingen, en dan vooral de hedendaagse jongeren. Waarom zijn/lijken er meer dan ooit tevoren probleemsituaties met leerlingen? Welke aanpak resoneert bij hen?
De cocreatiedag is hét moment om te leren van elkaars expertise. Er werd al gevraagd naar suggesties hoe andere scholen zich organiseren om het lerarentekort op te vangen, en hoe anderen de opdrachtenverdeling concreet aanpakken. Laat al die kennis in je eigen groep niet onbenut, maar gebruik deze dag om echt van elkaar te leren en met concrete tips and tricks naar huis/school terug te keren. Geef je zeker op bij Kris om aan deze dag mee te werken. 
In het tweede seminarie reikt Marit Goossens handvatten aan om je team te coachen. Hoe kan je zicht krijgen op iedereen, en iedereen individueel begeleiden, van starter tot wie eindeloopbaan is?

Een inspirerend nieuw CVA-jaar gewenst!

Permanente vorming schoolbeleid - zesde jaar B

Het programma van jullie nieuw samengestelde groep bevat voor ieder wat wils. Qua formule is er de mogelijkheid om volop in te zetten op een uitgebreide kennismaking en connectie of kan je kiezen voor wat voor jouw situatie haalbaar is. Qua inhoud hebben we gekozen voor thema's waaruit ieder van jullie inspiratie kan tappen voor de eigen schoolpraktijk. 

Tijdens het eerste seminarie staat het personeel centraal. Er lijkt na corona een kentering gekomen te zijn. Hoe breng je terug schwung in je team? Peter Beschuyt gaat rond dit thema met jullie aan de slag. De cocreatiedag biedt een nieuwe gelegenheid om je nieuwe groepsleden persoonlijker te leren kennen. Wat kan je leren van elkaars praktijk? Wil je graag iets delen uit jouw eigen ervaringen, geef dan zeker een seintje aan Ludo. 
Mariet Vrancken spit tijdens het tweede seminarie twee thema's verder uit.Enerzijds richt ze de blik op wat onderwijs innovatief maakt, anderzijds duikt ze dieper in AI en welke impact dat zal hebben/al heeft op onderwijs. 

We wensen jullie een fijne start van een nieuwe etappe in jullie CVA-traject!

Permanente vorming schoolbeleid - tweeëntwintigste jaar

Voor jullie nieuw samengestelde groep bieden twee seminaries volop gelegenheid om kennis te maken en te connecteren.
Tijdens het eerste seminarie neemt Maaike Loncke het tienerbrein onder loep en zet ze die kennis om in praktische handvatten om waarmee jij kan zorgen voor een optimale leeromgeving. 

De cocreatiedag biedt een nieuwe gelegenheid om je nieuwe groepsleden persoonlijker te leren kennen. Wat kan je leren van elkaars praktijk? Wil je graag iets delen uit jouw eigen ervaringen, geef dan zeker een seintje aan Ludo. 

Mariet Vrancken duikt tijdens het tweede seminarie samen met jullie dieper in de wondere wereld van de technologie. AI is alomtegenwoordig, en zal zeker in onderwijs ook niet meer weg te denken zijn. Wat kan je ervan verwachten? Hoe hou je hiermee rekening in je beleid?


We wensen jullie een fijne start van een nieuwe etappe in jullie CVA-traject!

Permanente vorming schoolbeleid - tiende jaar A

Jullie namen het voorbije jaar een vliegende start als nieuwe groep en kunnen volgend schooljaar opnieuw de tijd te nemen om twee thema's grondig uit te diepen én volop in te zetten op verbinding met elkaar.

In het eerste seminarie kijkt Wim De Breucker samen met jullie naar jullie zorgbeleid. Dat lijkt de laatste jaren alleen maar meer onder druk te komen. Vaak lijk je te moeten kiezen tussen een leerling of de (draagkracht van) de leerkracht. Wat moet er, wat kan er? Waar liggen er grenzen?  Een thema dat alleen maar meer aandacht verdient. 

Op de cocreatiedag laten we dit jaar eens iemand uit een andere sector aan het woord. Ilse Janssens is HR-coördinator bij Emaüs en staat vaak voor dezelfde HR-vuren als jullie: waar vind je medewerkers en hoe hou je hen in je organisatie?

Jan Royackers gaat in het tweede seminarie hier ook mee aan de slag. Het lerarentekort stelt vaak problemen, maar er bestaan zeker ook oplossingen, zeker in je schoolorganisatie. Wat is er mogelijk en wat is er wenselijk? 

 

Een inspirerend nieuw CVA-jaar gewenst!

Permanente vorming schoolbeleid - zevende jaar B

Het programma van jullie nieuw samengestelde groep bevat voor ieder wat wils. Qua formule is er de mogelijkheid om volop in te zetten op een uitgebreide kennismaking en connectie of kan je kiezen voor wat voor jouw situatie haalbaar is. Qua inhoud hebben we gekozen voor thema's waaruit ieder van jullie inspiratie kan tappen voor de eigen schoolpraktijk. 

Tijdens het eerste seminarie draait om leerlingen. Die lijken meer dan ooit moeilijk gedrag te vertonen. Katelijne Van Lommel reikt tools aan om dat moeilijk gedrag te verstaan en vandaaruit oplossingen te vinden.  
De cocreatiedag biedt een nieuwe gelegenheid om je nieuwe groepsleden persoonlijker te leren kennen. Wat kan je leren van elkaars praktijk? Er wordt onder meer inspiratie gezocht rond talenbeleid en rond ouderbetrokkenheid. Wil je graag iets delen uit jouw eigen ervaringen, geef dan zeker een seintje aan Koen. 
Voor een deel van de groep is Geert Stroobant geen onbekende meer. Na een gesmaakt seminarie gaat hij graag met jullie aan de slag rond weerstand. Daarop is ieder van jullie ongetwijfeld al meer dan eens gebotst. Hoe ga je daar nu best mee om?
Tot slot keert Jan Gilté terug naar de kern van de zaak en zoekt hij samen met jullie een antwoord op de vraag wat in deze digitale tijden effectieve didactiek is. 

We wensen jullie een fijne start van een nieuwe etappe in jullie CVA-traject!

Permanente vorming schoolbeleid - achtste jaar

Op maat van jullie groep bouwden we een nieuw programma uit. Dit schooljaar zullen er heel wat cijfers de revue passeren. 
Tijdens het seminarie staan data centraal. Met welke data ga je aan de slag en hoe integreer je die in je beleid? Hoe krijg je ook je vakgroepwerking hierin mee? Maarten Penninckx en Lieven Dejonckheere gaan hierrond met jullie aan de slag. Het dataverhaal krijgt nog een staartje tijdens de cocreatiedag, waar Wim Verreycken komt toelichten hoe data door de inspectie bekeken worden en hoe je daar als school op kan inspelen. 
Ook tijdens de laatste lesdag van jullie programma krijg je weer cijfers op je bord. Of niet? Want Jan Gilté buigt zich samen met jullie over de vraag of cijfers, 'punten', wel werken?
Tussenin ook een thema waar cijfers niet de grote drijfveer zijn. Hoe ga je om met diversiteit op school? Een thema waar toch elke school mee bezig is op dit moment. Net als data hot topic, al is het met een heel andere insteek. Hoe leef je samen in diversiteit? Naast theoretische kaders ook heel wat praktische tips, gegeven door Caroline Steyaert.

We wensen je alvast een inspirerend en leerrijk CVA-jaar toe!

 

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen