Permanente Vorming Schoolbeleid - Achtste jaar A

Het programma voor het achtste jaar Permanente Vorming Schoolbeleid is gebaseerd op de opleidingsbehoeften en cursusideeën van je groep. Wij hopen dat het nieuwe programma je aanspreekt. Wij staan alvast klaar om je opnieuw een inhoudelijk én organisatorisch kwaliteitsvol programma aan te bieden en kijken er dan ook naar uit iedereen opnieuw te verwelkomen! Heb je nog vragen, bedenkingen of suggesties, neem dan zeker contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u.  We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je educatieve medewerker en/of bij de docent(en). We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

Klik in de menubalk links voor meer informatie en inschrijving voor een jaargang, de groepen en de onderdelen.

Postgraduaat Schoolbeleid - Eerste jaar A

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Inschrijven is mogelijk na aanmelden.
Je kan zelf kiezen bij welke groep je aansluit op basis van de best passende data (m.u.v. directieleden uit het BuSO die we graag vragen om in te schrijven voor de B-groep omwille van enkele vervangende programma’s, ingepast in de datareeks van de B-groep).

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

Tijdens het residentieel seminarie is er in de namiddag of 's avonds een groepsactiviteit gepland.

De cursusprijs is inclusief maaltijden en overnachtingen tijdens het seminarie en lunch in een extern restaurant tijdens de andere opleidingsdagen.

Postgraduaat Schoolbeleid - Eerste jaar B

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Inschrijven is mogelijk na aanmelden. Je kan zelf kiezen bij welke groep je aansluit op basis van de best passende data (m.u.v. directieleden uit het BuSO die we graag vragen om in te schrijven voor de B-groep omwille van enkele vervangende programma’s, ingepast in de datareeks van de B-groep).

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

Tijdens het residentieel seminarie is er in de namiddag of 's avonds een groepsactiviteit gepland.

De cursusprijs is inclusief maaltijden en overnachtingen tijdens het seminarie en lunch in een extern restaurant tijdens de andere opleidingsdagen.

Postgraduaat Schoolbeleid - Eerste jaar C

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Inschrijven is mogelijk na aanmelden. Je kan zelf kiezen bij welke groep je aansluit op basis van de best passende data.

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

Tijdens het residentieel seminarie is er in de namiddag of 's avonds een groepsactiviteit gepland.

De cursusprijs is inclusief maaltijden en overnachtingen tijdens het seminarie en lunch in een extern restaurant tijdens de andere opleidingsdagen.

Postgraduaat Schoolbeleid - Tweede jaar A

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de A-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de B- of de C-groep, klik dan links in het menu op jouw groep. 

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.


Nieuw! Op vraag van de cursisten voorzien we dit schooljaar één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. 
De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd.

Postgraduaat Schoolbeleid - Tweede jaar B

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de B-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de A- of de C-groep, klik dan links in het menu op jouw groep. 

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

 

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.

Nieuw! Op vraag van de cursisten voorzien we dit schooljaar één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd. 

Postgraduaat Schoolbeleid - Tweede jaar C

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de C-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de A- of de B-groep, klik dan links in het menu op jouw groep. 

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

 

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.


Nieuw! Op vraag van de cursisten voorzien we dit schooljaar één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. 
De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd.

Postgraduaat Schoolbeleid - Derde jaar A

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de A-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de B- of de C-groep, klik dan links in het menu op jouw groep. 

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

 

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.


Nieuw! Op vraag van de cursisten voorzien we dit schooljaar één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. 
De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd.

Postgraduaat Schoolbeleid - Derde jaar B

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de B-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de A- of de C-groep, klik dan links in het menu op jouw groep.  

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

 

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.


N
ieuw! Op vraag van de cursisten voorzien we dit schooljaar één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd.

Postgraduaat Schoolbeleid - Derde jaar C

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de C-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de A- of de B-groep, klik dan links in het menu op jouw groep. 

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

 

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.


Nieuw! Op vraag van de cursisten voorzien we dit schooljaar één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd.

Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierde jaar A

Na de intense postgraduaatsopleiding werkten we een programma op maat van jullie groep uit. Jullie kozen duidelijk voor een focusprogramma, waarin ‘Onderwijsinnovatie’ centraal komt te staan. Daarin speelt enerzijds inspiratie opdoen een rol: ‘wat is innovatief onderwijs? Hoe gaan anderen ermee aan de slag?’. Naast de inspiratie was er ook vraag naar implementatie: ‘Hoe bouw ik innovatief onderwijs in in het beleid? Hoe kan ik innovaties implementeren? Hoe bereid ik leerkrachten daar het beste op voor?’. Uit het gesprek bleek er veel zorg te zijn om het welzijn voor de leerkracht in dit hele proces. Dit krijgt dan ook bijzondere aandacht doorheen het programma. 

Leren van elkaars voorbeelden kreeg de voorkeur als leervorm, waarbij ‘elkaar’ zowel binnen de groep is als binnen het onderwijsveld. Ook dit aspect is in het programma geïntegreerd, via drie schoolbezoeken (Agora, Het College en ZAVO) en via uitwisseling onderling op de co-creatiedag. Om ten volle te kunnen focussen kozen we ervoor om gedurende het jaar te werken met dezelfde docente. Mariet Vrancken is als onderwijscoach verbonden aan CEGO, het Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs. Als exponentieel denker gaat Mariet steeds op zoek naar wat werkt in onderwijs: pedagogische inzichten én oplossingen vanuit organisatiestructuur en disruptieve innovaties in allerhande sectoren om zo ook ons onderwijs beter te maken. Meer welbevinden, meer betrokkenheid én meer motivatie van leerlingen én leerkrachten, van werknemers én leidinggevenden. 

Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierde jaar B

Na de intense driejarige postgraduaatsopleiding, hebben jullie dit jaar een programma-op-maat, waarin focus, verwerkingstijd en leren van elkaar centraal staan. Een tweedaags seminarie en een schoolbezoek aan Tilburg met mogelijkheid tot voorovernachting zorgen voor de gewenste ruimte tot informele contacten. 

De systemische bril, een andere manier om naar organisaties te kijken, vormt het start- en eindpunt van het programma.  Je krijgt meer zicht op en taal voor onduidelijke spanningsvelden om zo preventief te werken aan een positief klimaat.

Vervolgens kan je gaan ‘oefenen’ in het kijken naar andere organisaties, door het schoolbezoek aan de Rooi Pannen te Tilburg en een co-creatiedag waarin ‘good practices’ vanuit de groep worden gedeeld.

Een boeiend schooljaar gewenst!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierde jaar C

Na de intense driejarige postgraduaatsopleiding, hebben jullie dit jaar een programma op maat, waarin focus, verwerkingstijd en leren van elkaar centraal staan. De formule van twee seminaries en een dag biedt de mogelijkheid om rond het thema ‘veranderingsmanagement’ in de diepte te gaan werken.

Tijdens het eerste seminarie ontdek je handvatten om veranderingsprocessen op te starten vanuit de schoolvisie en te stroomlijnen tot de verandering effectief ingeburgerd is. Vervolgens sta je stil bij het psychologisch aspect van veranderingen (persoonlijkheidsstijlen) om dan dieper in te gaan op de communicatieaspecten met als doel weerstand zoveel mogelijk te vermijden. Ten slotte wordt de link gelegd naar het welzijn van medewerkers. Hoe heb je tijdens veranderingsprocessen aandacht voor hun balans tussen welzijn en taakbelasting, en hoe zorg je er tegelijk voor dat je zelf staande blijft?

Een boeiend schooljaar gewenst!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijfde jaar A

Jullie kozen voor een focusprogramma, waarin ‘Eigenaarschap’ de rode draad vormt. In het programma van het voorbije schooljaar draaide het voornamelijk om het eigenaarschap van de leerling. Volgend schooljaar gaat het een stapje verder en ligt de focus op het eigenaarschap van je medewerkers. Hoe bevorder je overleg en samenwerking? Hoe laat je de leerkrachten beter functioneren om een deel van je eigen sturing te laten wegvallen? Hoe motiveer je de leerkrachten en ga je aan de slag met feedback? Daarbij wordt er rekening gehouden met de bezorgdheid om dit alles binnen de eigen opdracht ook haalbaar te houden. De eerste cursusdag staat nog stil bij het onderwijs van de 21ste eeuw, maar besteedt ook aandacht aan factoren die het engagement van leraren om in een innovatie te stappen bevorderen. De laatste cursusdag trekt de lijn door naar kwaliteitsbewaking.

Binnen het programma neemt ook ervaringsuitwisseling een belangrijke rol in: enerzijds via docenten die als ervaringsdeskundige input geven vanuit eigen ervaringen, anderzijds om echt de tijd te nemen te leren van elkaar en onderling ervaringen uit te wisselen tijdens de co-creatiedag.

Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijfde jaar B

Na het geslaagde seminarie van vorig schooljaar, zal Danny van der Linden opnieuw met je aan de slag gaan tijdens een seminarie waar bewust tijd wordt gemaakt voor zelfzorg. Praktische tools en intense gesprekken met collega-directeurs geven je inzichten om efficiënter én (nog) meer in balans te werken.

De andere focus tijdens jouw jaarprogramma zal liggen op innovatief onderwijs.
Geïnspireerd door een schoolbezoek aan LAB in Puurs, waar leerlingen breed opgeleid worden in de eerste en tweede graad, sta je stil bij hoe je concreet aan de slag kan gaan met de modernisering van het secundair onderwijs binnen jouw directieteam.

Vervolgens geef je samen met CVA-collega’s vorm aan een co-creatiedag waarin uitwisseling en concrete praktijkverhalen rond dit thema centraal staan. Het programma wordt afgerond met een visiedag op evaluatie en evaluatiebeleid, met oog op onderwijsinnovatie.

Een boeiend schooljaar gewenst!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijfde jaar C

Jullie groep koos voor een mozaïekprogramma, waarin verscheidene thema’s en docenten aan bod kunnen komen. Bovendien kozen jullie als formule voor een tweedaags seminarie + vier losse opleidingsdagen. Dat maakt dat zowat alle thema’s uit het gesprek en de bevraging ruimte kunnen krijgen. Jullie gaven ook duidelijk aan dat ‘ervaring’ grote voorkeur krijgt, zowel in uitwisseling onderling, de eigen groep inzetten als sterke leeromgeving en inspiratie opdoen bij anderen, als in het kunnen leren van docenten met praktijkervaring. Ook dat hebben we getracht duidelijk in het programma te integreren.

Jullie programma start met een schoolbezoek, om te leren uit andermans ervaringen binnen het thema Onderwijsinnovatie. Tijdens het seminarie en de eerstvolgende opleidingsdag behandelt Marit Goossens drie thema’s die met elkaar verbonden zijn: de zorg om het welzijn van de leerkrachten, de vaardigheid om hen te blijven motiveren en het inspelen op - vaak onderhuidse - spanningsvelden en weerstand. Nadien bekijk je nog hoe je een veranderingsproces opstart en neem je deel aan een dag rond kwaliteitszorg.

Een afwisselend programma, waarmee we jullie hopen te boeien en te inspireren!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Zesde jaar C

Jullie kozen voor een focusprogramma, om vanuit verschillende invalshoeken een centraal thema te benaderen. Dat centrale thema werd als volgt geformuleerd:

Hoe in deze tijd organiseren dat mensen in hun kracht staan in combinatie met een school als lerende organisatie met personeel dat sterk lerend is. Hoe dit haalbaar houden, ook voor de directie?

Het startseminarie gaat in op de vraag hoe je ervoor kan zorgen dat mensen in hun kracht staan, en blijven staan. En de zorg dat je daarbij jezelf niet uit het oog verliest en het allemaal realistisch houdt. Vanuit de lerende houding van een school (en haar personeel) kunnen er veranderingen op gang gebracht worden. Daar gaat Yves Larock mee aan de slag. Hoe je binnen dit alles zorg blijft dragen voor kwaliteit, wordt behandeld tijdens de Kwaliteitsdag, waar je een thema kiest dat jouw actuele vragen hierover beantwoord.

Als leervormen kozen jullie voornamelijk voor ‘inspiratie opdoen’: zowel vanuit visionairs die spreken over vernieuwende concepten en voorbeelden, als door te leren van elkaar. Dat laatste wordt extra benadrukt in een co-creatiedag, die jullie samen vorm geven om te leren vanuit de uitwisseling van concrete praktijkervaringen.

We wensen je een boeiend schooljaar!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Zevende jaar A

Jullie groep is dit jaar een gefusioneerde groep van groepen 18PV005A en 18PV006A. Beide groepen kozen voor een programma dat focust op innovatief onderwijs.

Wat heb je nodig om innovatief te zijn? Wat bestaat er allemaal aan vernieuwingen binnen het onderwijs en wat leert recent wetenschappelijk onderzoek ons over de effectiviteit van innovatief onderwijs? Hoe zorgen we voor een zinvolle, duurzame implementatie en begeleid je je korps om innovaties te integreren in hun praktijk? Dit zijn de leervragen die de aanzet vormen van het programma. In twee residentiële seminaries en twee losse dagen gaan de docenten hiermee aan de slag. In het startseminarie ga je verder in op de voorwaarden voor innovatie en wat er momenteel bestaat aan mogelijkheden, van beperkt tot extreem innovatief. Vervolgens krijg je bouwstenen mee om innovaties kritisch te benaderen. Jullie geven samen vorm aan een co-creatiedag waarin uitwisseling en concrete praktijkverhalen centraal staan. Het programma wordt afgerond met de vraag hoe je leiding geeft aan vernieuwing.

Een boeiend jaar gewenst!

 

Permanente Vorming Schoolbeleid - Zevende jaar B

Vanuit de online programmabevraging hebben we een programma opgemaakt, waarin focus, verwerkingstijd en leren van elkaar centraal staan rond het thema onderwijsinnovatie.

Je wordt geïnspireerd tijdens een schoolbezoek aan De Rooi Pannen te Tilburg, praktijkgericht onderwijs met ondernemende leerlingen die instaan voor de catering en overnachtingen tijdens het seminarie.

Vervolgens is er de co-creatiedag waarin uitwisseling en concrete praktijkverhalen rond onderwijsinnovatie centraal staan.

Tijdens het tweede seminarie kan je – bevlogen door het vorige seminarie en de co-creatiedag -  concreet aan de slag gaan met de implementatie van een specifieke vernieuwing of verandering die je binnen jouw eigen school wil invoeren.

Een boeiend schooljaar gewenst!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Negende jaar A

Jullie kozen voor een mozaïekprogramma, waarin verscheidene thema’s aan bod kunnen komen. Jullie gaven ook duidelijk aan dat ‘ervaring’ een belangrijke rol speelt, zowel in uitwisseling onderling en de eigen groep inzetten als sterke leeromgeving, als door te kunnen leren van docenten met praktijkervaring.

Danny Van der Linden gaat tijdens het startseminarie verder met jullie aan het werk. Enerzijds reikt hij inzichten aan om het voor jezelf haalbaar te houden, anderzijds leert hij je detecteren wat er gaande is in je team. Jullie geven samen vorm aan een co-creatiedag, waar uitwisseling en concrete praktijkervaring centraal staan. De Kwaliteitsdag gaat in op allerlei vragen binnen het thema Kwaliteitsbewaking. Tot slot biedt Jan T’Sas inspiratie rond het thema onderwijsinnovatie en welke kansen de modernisering van het secundair biedt om innovatief aan de slag te gaan.

We wensen jullie een boeiend schooljaar toe!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Tiende jaar

Jullie groep is dit jaar een gefusioneerde groep van groepen 18PV008B en 18PV009.

Beide groepen kozen voor een mozaïekprogramma, om verscheidene thema’s en docenten aan bod te laten komen. Er werd ook gezorgd voor afwisseling in leervormen: leren van experts, de eigen groep beter leren kennen en inzetten als sterke leeromgeving en even over het muurtje kijken dankzij een schoolbezoek.
Er wordt gestart met een driedaags seminarie. Deze formule biedt wat meer ruimte voor kennismaking en informeel contact. Tijdens dit seminarie leert Marita Stas je met een systemische bril te kijken naar organisaties, waardoor je zicht krijgt op onduidelijke spanningsvelden en de behoeften van de verschillende geledingen op je school. Zo kan je preventief werken om crisissen te vermijden. Leren uit (elkaars) praktijkervaringen doe je enerzijds op de co-creatiedag en tijdens het schoolbezoek aan de Tienerschool in Anderlecht. Ook het thema kwaliteitszorg komt aan bod in jullie programma, tijdens de Kwaliteitsdag.

We wensen jullie een boeiend schooljaar!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Elfde jaar

Jullie groep koos voor een mozaïekformule, waarin verscheidene thema’s en docenten aan bod komen.
In het startseminarie ligt de klemtoon op welzijnsbeleid. Wat kan jij als leidinggevende doen om het welbevinden van je hele team te ondersteunen, hoe bewaak en vergroot je de draagkracht van je personeelsleden? Ook kwaliteitszorg krijgt aandacht binnen jullie programma, via de Kwaliteitsdag. Naast het geïnspireerd worden door en leren van experts is er binnen het programma ook ruimte om te leren uit (elkaars) praktijk. Je zal uitwisselen met collega’s en de groep inzetten als sterke leeromgeving door samen vorm te geven aan een co-creatiedag. Ook het leren van andere praktijkvoorbeelden komt aan bod door over het muurtje te kijken dankzij een bezoek aan de Tienerschool te Anderlecht.

We wensen jullie een boeiend schooljaar!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Twaalfde jaar

Jullie kozen voor een mix tussen mozaïek en focus. Doorheen het jaar vormt ‘het team’ de rode draad, en dit benaderen jullie vanuit verschillende invalshoeken. De verschillende opleidingsdagen en seminaries vormen ook een combinatie van leren van elkaars voorbeelden en van die van andere praktijken, en te leren van docenten die zowel theorie kunnen bieden als spreken vanuit hun eigen ervaring.

Hoe kan je samen met je medewerkers innovatief aan de slag gaan, hoe krijg je vernieuwingen van de grond binnen je team? Hiervoor ga je inspiratie opdoen in LAB, de school die in 2017 van start ging en kan delen uit haar ervaringen van de voorbije twee schooljaren. Het eerste seminarie stelt het team helemaal centraal. Hoe draag je ertoe bij dat je team een gezonde veerkracht behoudt, hoe kan je hen duurzaam motiveren, maar hoe verlies je daarbij jezelf niet uit het oog? Het tweede seminarie sluit daarbij aan en leert je hoe je moet communiceren voorafgaand aan een verandering, zodat je team geen weerstand ontwikkelt tegen die verandering. Daarnaast geven jullie samen vorm aan een co-creatiedag, waarin je leert vanuit de uitwisseling van concrete praktijkervaringen. Tot slot wordt er ook een dag stilgestaan bij hoe je concreet aan kwaliteitsbewaking doet, en hoe je daarvoor data effectief kan inzetten.

We wensen je een boeiend schooljaar!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijftiende jaar

Jouw groep koos voor een mozaïekformule, waarin verscheidene thema’s en docenten aan bod komen.

Verschillende generaties personeelseden, hoe ga je hiermee om als directeur is?
En hoe zorg je ervoor dat je medewerkers gemotiveerd werken én deze behoeften verzoend worden met de missie van je school?

Tijdens de co-creatiedag wordt er ruimte en tijd voorzien om uit te wisselen en te reflecteren met collega’s.

Tenslotte maak je ook kennis met Design thinking, een proces om innovatie op een creatieve manier in de praktijk te brengen.

Een boeiend schooljaar gewenst!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Zeventiende jaar

Jullie groep koos ervoor om in een mozaïekprogramma verschillende thema’s aan bod te laten komen. Bij de uitwerking daarvan kan je wel een rode draad ontwaren die de verschillende thema's met elkaar verbindt, namelijk ‘verandering’. In het huidige onderwijslandschap is verandering nooit veraf. Hoe zet je een veranderingsproces in gang en leid je het in goede banen? Hoe motiveer je je team daarvoor? Hoe betrek je hen zoveel mogelijk bij innovaties? En hoe blijf jij als leidinggevende overeind binnen al die veranderingsprocessen? Dat is eigenlijk een uiterst beknopte samenvatting van wat er jullie gedurende twee seminaries en een opleidingsdag geboden wordt. En omdat er een zeer grote vraag was naar ervaringsuitwisseling, is dat ook een apart onderdeel van het programma. Jullie geven samen vorm aan een co-creatiedag, waarin die uitwisseling en leren uit concrete praktijkvoorbeelden centraal staat.

We wensen jullie een boeiend schooljaar toe!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Twintigste jaar

In dit programma ligt de focus op ‘Leiding geven aan verandering’.
Er wordt gestart met een tweedaags seminarie waarin wordt stil gestaan bij hoe jijzelf, als leider, staat in veranderingsprocessen. Vanuit de overtuiging dat de essentie van leiderschap zit bij de persoon die dat leiderschap moet waarmaken en dat die impact heeft, niet vanuit gezag, maar vanuit authenticiteit en betrokkenheid.

Vervolgens leggen we de link naar de concrete onderwijssituatie: welke veranderingen en vernieuwingen dienen zich aan of wens je te implementeren op je school? Er wordt ingegaan op de hervorming secundair onderwijs, het implementeren van vernieuwende werkvormen … Een kader rond leiding geven aan innovatief onderwijs biedt ruimte voor toetsing aan de praktijk en onderlinge uitwisseling.
De derde invalshoek is deze van ‘het grotere geheel’: je leert ‘de systemische bril’ kennen: een manier van kijken naar organisaties die zicht geeft op en taal geeft aan onduidelijke spanningsvelden, zodat je als leidinggevende preventief kan werken om crisissen voor te zijn.


Een boeiend schooljaar gewenst!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Achtentwintigste jaar

Jullie groep is dit jaar een gefusioneerde groep van groepen 18PV012 en 18PV027. Beide groepen gaven de voorkeur aan een mozaïekprogramma, om verschillende thema’s en docenten aan bod te laten komen. Na de recente positieve ervaring van groep 12 met Marita Stas werd dezelfde docente geëngageerd om met jullie als fusiegroep aan de slag te gaan. Ze werkt rond het thema van (on)macht en wat dat voor jou als directeur, maar ook in de interactie met je team betekent. Zij begeleidt ook een terugkomdag waarin de uitwisseling van ervaringen centraal staan, om ten volle te leren van elkaar. Jan T’Sas gaat met jullie dieper in op het thema Onderwijsinnovatie en zoomt daarbij voornamelijk in op pedagogisch-didactische vernieuwingen. Tot slot behandelt het laatste seminarie hoe je je team meekrijgt in veranderingen, zodat de weerstand hanteerbaar blijft. Hoe buig je vastgeroeste ideeën om, hoe behoed je via jouw communicatie het ganse team voor negativiteit van enkelen? Zo blijf je constructief aan de slag gaan en ben je aankomende spanningen voor.

We wensen jullie een boeiend schooljaar toe!

Jaaropleiding Schoolbeleid voor Coördinatoren DBSO

Jouw groep koos voor een formule van twee seminaries. Dit biedt de ruimte om naast het leren van experts, ook te leren van elkaar.

Vorig schooljaar gaf Gilbert Deketelaere kaders mee rond kwaliteitszorg. Deze keer sta je stil bij hoe je dit thema concreet en efficiënt implementeert op je school. Je krijgt de kans om je eigen praktijkvoorbeeld te delen en geïnspireerd te geraken door collega-coördinatoren.

Het tweede seminarie gaat over hoe je ervoor zorgt dat medewerkers gemotiveerd werken én deze behoeften verzoend worden met de missie van je centrum.

Een boeiend schooljaar gewenst!

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 46 95

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen