Postgraduaat Schoolbeleid - Eerste jaar A

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Inschrijven is mogelijk na aanmelden.
Je kan zelf kiezen bij welke groep je aansluit op basis van de best passende data (m.u.v. directieleden uit het BuSO die we graag vragen om in te schrijven voor de B-groep omwille van enkele vervangende programma’s, ingepast in de datareeks van de B-groep).

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

Tijdens het residentieel seminarie is er in de namiddag of 's avonds een groepsactiviteit gepland.

De cursusprijs is inclusief maaltijden en overnachtingen tijdens het seminarie en broodjeslunch tijdens de andere opleidingsdagen.

Postgraduaat Schoolbeleid - Eerste jaar B

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Inschrijven is mogelijk na aanmelden.
Je kan zelf kiezen bij welke groep je aansluit op basis van de best passende data (m.u.v. directieleden uit het BuSO die we graag vragen om in te schrijven voor de B-groep omwille van enkele vervangende programma’s, ingepast in de datareeks van de B-groep).

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

Tijdens het residentieel seminarie is er in de namiddag of 's avonds een groepsactiviteit gepland.

De cursusprijs is inclusief maaltijden en overnachtingen tijdens het seminarie en broodjeslunch tijdens de andere opleidingsdagen.

Postgraduaat Schoolbeleid - Eerste jaar C

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Inschrijven is mogelijk na aanmelden.
Je kan zelf kiezen bij welke groep je aansluit op basis van de best passende data (m.u.v. directieleden uit het BuSO die we graag vragen om in te schrijven voor de B-groep omwille van enkele vervangende programma’s, ingepast in de datareeks van de B-groep).

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

Tijdens het residentieel seminarie is er in de namiddag of 's avonds een groepsactiviteit gepland.

De cursusprijs is inclusief maaltijden en overnachtingen tijdens het seminarie en broodjeslunch tijdens de andere opleidingsdagen.

Postgraduaat Schoolbeleid - Eerste jaar D

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Inschrijven is mogelijk na aanmelden.
Je kan zelf kiezen bij welke groep je aansluit op basis van de best passende data (m.u.v. directieleden uit het BuSO die we graag vragen om in te schrijven voor de B-groep omwille van enkele vervangende programma’s, ingepast in de datareeks van de B-groep).

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

Tijdens het residentieel seminarie is er in de namiddag of 's avonds een groepsactiviteit gepland.

De cursusprijs is inclusief maaltijden en overnachtingen tijdens het seminarie en broodjeslunch tijdens de andere opleidingsdagen.

Postgraduaat Schoolbeleid - Tweede jaar A

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de A-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de B-, de C- of de D-groep, klik dan links in het menu op jouw groep. 

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.

Ook dit schooljaar bouwden we één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma in, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd.

Postgraduaat Schoolbeleid - Tweede jaar B

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de B-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de A-, de C- of de D-groep, klik dan links in het menu op jouw groep. 

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.

Ook dit schooljaar bouwden we één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma in, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd.

Postgraduaat Schoolbeleid - Tweede jaar C

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de C-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de A-, de B- of de D-groep, klik dan links in het menu op jouw groep. 

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.


We bouwen dit schooljaar opnieuw één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma in, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd.

Postgraduaat Schoolbeleid - Tweede jaar D

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de D-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de A-, de B- of de C-groep, klik dan links in het menu op jouw groep. 

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.


We bouwen dit schooljaar opnieuw één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma in, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd.

Postgraduaat Schoolbeleid - Derde jaar A

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de A-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de B-, de C- of de D-groep, klik dan links in het menu op jouw groep. 

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.


We bouwen dit schooljaar opnieuw één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma in, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd.

Postgraduaat Schoolbeleid - Derde jaar B

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de B-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de A-, de C-groep of de D-groep, klik dan links in het menu op jouw groep. 

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.


We bouwen dit schooljaar opnieuw één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma in, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd.

Postgraduaat Schoolbeleid - Derde jaar C

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de C-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de A-, de B-groep of de D-groep, klik dan links in het menu op jouw groep. 

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.


We bouwen dit schooljaar opnieuw één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma in, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd.

Postgraduaat Schoolbeleid - Derde jaar D

Klik op onderstaande titels om meer informatie te raadplegen over het curriculum.

Hier vind je het programma en de link naar de inschrijfmodule voor de D-groep. Maakte je vorig jaar deel uit van de A-, de B-groep of de C-groep, klik dan links in het menu op jouw groep. 

Uurregeling

Onze opleidingsdagen lopen van 9.30 u. tot 16 u. We vragen om deze uren te respecteren. Ook de docenten en medecursisten zijn je hier dankbaar voor. Indien je toch genoodzaakt bent af te wijken van deze uurregeling, vragen we graag dit vooraf te melden aan je begeleider of de docent.

Indien de datum van een opleidingsonderdeel niet past, kan je uitzonderlijk aansluiten bij een parallelgroep. Gelieve vooraf je begeleider te contacteren, hij of zij zal de mogelijkheid vervolgens bevestigen. We hopen dat we kunnen blijven rekenen op je medewerking en danken je voor je begrip!

De locatie van elk onderdeel is standaard De Boogkeers (Boogkeers 5, Antwerpen), tenzij anders vermeld.


We bouwen dit schooljaar opnieuw één van de drie reflectiebijeenkomsten in het programma in, zodat hier (reis)tijd gewonnen wordt. De overige twee reflectiemomenten worden in samenspraak met de reflectiebegeleider georganiseerd.

Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierde jaar C

Jouw postgraduaatsopleiding is achter de rug. Niemand kon bij de start daarvan vermoeden wat een intens en bewogen parcours dit zou worden. De afgelopen jaren hebben een grote impact gehad op leerlingen, leerkrachten en directeurs. Dat gegeven weerspiegelt zich in de leervragen op basis waarvan we een programma op maat van jouw groep samenstelden. Er werd gekozen voor een formule met twee seminaries om extra in te zetten op verbinding en uitwisseling.

Tijdens de eerste tweedaagse krijg je input van Saskia Michielsen en Mariet Vrancken. Met Saskia zoom je in op datawijs beleid en ga je ook praktisch aan de slag met de datawijzer. Samen met Mariet exploreer je, vertrekkend vanuit de wetenschap, wat er wel en niet werkt bij het leren en welke impact dit kan hebben op de organisatie van onderwijs. Op de cocreatiedag maken we tijd voor het planningsgesprek en leren van elkaar. Het tweede seminarie staat in het teken van teamzorg en veerkracht. Kim Viane licht toe hoe jij als schoolleider het eigenaarschap en de motivatie van je team kan bevorderen.

We wensen je een leerrijk en inspirerend CVA-jaar toe!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijfde jaar A

Het onderwijs zit in woelig vaarwater, dat is duidelijk. Dat de impact hiervan op leerlingen, leerkrachten en jezelf als schoolleider tot zorgen stemt, weerspiegelt zich in de thema’s die jouw groep in het programma van dit jaar wenst op te nemen.

Tijdens het seminarie ga je met Jan Royackers in gesprek met over hoe je jouw leerkrachten kan versterken in het bieden van kwaliteitsvol onderwijs in de actuele uitdagende onderwijscontext. Op de cocreatiedag is er tijd voor uitwisseling en het planningsgesprek. Beno Schraepen licht toe hoe je een brede basiszorg ontwikkelt en implementeert in je school en je jouw team hierbij betrekt. Tot slot neem je met Wouter Schelfhout onder de loep op welke manier leergemeenschappen samenwerking en professionalisering van je team kunnen bevorderen.

We wensen je een boeiend en inspirerend CVA-jaar toe!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Achtste jaar A

Dat het onderwijsveld onder druk staat en dat dit voelbaar is tot op de werkvloer, is geen nieuws voor jou als schoolleider. Op welke manier kan jij als directeur binnen de gegeven situatie kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen garanderen? Deze fundamentele vraag weerspiegelt zich in de leervragen van jouw groep.

Tijdens het seminarie exploreer je met Kim Viane welke strategieën jij als schoolleider kan inzetten om een motiverend leerklimaat te creëren op je school. Dit resulteert in een concreet actieplan om op schoolniveau aan eigenaarschap en duurzame motivatie van de leerlingen te werken. Tijdens de cocreatiedag is er tijd om te leren van elkaar en voor het planningsgesprek. Vervolgens krijg je van Saskia Michielsen input over databeleid en ga je ook praktisch aan de slag met de datawijzer. Met Caroline Steyaert ga je dieper in op manieren om polarisatie tegen te gaan, zowel in de klas als de leraarskamer.

We wensen je een verbindend en inspirerend CVA-jaar toe!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Achtste jaar B

Dat ons onderwijs voor grote uitdagingen staat, is duidelijk. En dat reflecteert zich ook in de leervragen die jouw groep formuleerde.

Zo weerklinkt er een grote bezorgdheid met betrekking tot de motivatie van leerlingen. Op welke manier kan jij als schoolleider hierop inzetten en zo het leren van de huidige generatie leerlingen bevorderen? Tijdens een bezoek aan De Rooi Pannen in Tilburg krijg je inspiratie en word je ondergedompeld in een alternatieve schoolorganisatie.  Vervolgens maken we tijdens de cocreatiedag tijd voor uitwisseling en het planningsgesprek. Tijdens het seminarie zoomt Sarah De Backer in op de voorwaarden voor een communicatie beleid met het oog op een gezond evenwicht tussen werk en privé. De tweede dag staat in het teken van verbindend leiderschap. Met Jan Royackers exploreer je of het lerarentekort ook kansen biedt om je schoolorganisatie te herdenken en te optimaliseren.

We wensen je een CVA-jaar vol inspiratie en connectie toe!

 

Permanente Vorming Schoolbeleid - Elfde jaar A

Jouw groep kiest met een formule van twee residentiële seminaries voor ontmoeting, verbinding en uitwisseling.

In november verdiep je je in crisismanagement en -communicatie. Luc Claessens deelt zijn expertise zodat je met vertrouwen de organisatorische en communicatieve uitdagingen die op je afkomen tijdens en na een crisis weet aan te pakken. Tijdens de cocreatiedag is er tijd voor het planningsgesprek en om te leren van elkaar. Met Kristin Vanlommel exploreer je op welke manier een sterk kwaliteitsbeleid een startpunt kan zijn om in te zetten op veranderingen die blijvend een verschil maken en waarbij niet alleen praktijken, maar ook opvattingen en culturen mee bewegen.

We wensen je alvast een leerrijk en verbindend CVA-jaar!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Veertiende jaar

Als schoolleider sta je op de eerste rij om te ondervinden met welke uitdagingen het onderwijsveld en onze scholen geconfronteerd worden. En dat zijn er heel wat… Op welke manier kan je in de huidige onderwijscontext een toekomstgericht en kwaliteitsvol schoolbeleid voeren?

Mariet Vrancken neemt je tijdens het eerste seminarie mee in het hybride verhaal. Hoe zet je hier effectief en efficiënt op in? En op welke manier zorg je ervoor dat iedereen mee is? Tijdens de cocreatiedag is er tijd voor uitwisseling, leren van elkaar en het planningsgesprek. In april delen twee specialisten hun expertise. Op de eerste dag focus je met Saskia Michielsen op databeleid en ga je ook praktisch aan de slag met de datawijzer. Vervolgens deelt Luc Claessens zijn kennis over crisismanagement en -communicatie, zodat je met vertrouwen de organisatorische en communicatieve uitdagingen die op je afkomen tijdens en na een crisis weet aan te pakken. 

We wensen je een inspirerend en verbindend CVA-jaar toe!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Eenentwintigste jaar

Als schoolleider sta je op de eerste rij om te ondervinden met welke uitdagingen het onderwijsveld en onze scholen geconfronteerd worden. En dat zijn er heel wat… Op welke manier kan je in de huidige onderwijscontext een toekomstgericht en kwaliteitsvol schoolbeleid voeren?

Tijdens het eerste seminarie ga je met Jan Royackers exploreer je of het lerarentekort ook kansen biedt om je schoolorganisatie te herdenken en te optimaliseren. Tijdens de cocreatiedag is er tijd voor uitwisseling, leren van elkaar en het planningsgesprek. In april nemen twee experts het woord. Mariet Vrancken neemt je mee in het hybride verhaal. Hoe zet je hier effectief en efficiënt op in? En op welke manier zorg je ervoor dat iedereen mee is? Vervolgens deelt Luc Claessens zijn kennis over crisismanagement en -communicatie, zodat je met vertrouwen de organisatorische en communicatieve uitdagingen die op je afkomen tijdens en na een crisis weet aan te pakken. 

We wensen je een inspirerend en verbindend CVA-jaar toe!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierentwintigste jaar

De afgelopen jaren hebben een grote impact gehad op leerlingen, leerkrachten en directeurs. Dat weerspiegelt zich in de leervragen op basis waarvan we een programma op maat van jouw groep samenstelden. Jullie kozen voor een formule met twee seminaries, waarbij we volop inzetten op kennismaking en verbinding van jullie nieuw samengestelde groep.

Tijdens de eerste tweedaagse lichten Charona Janssens en Tom Geeroms aan de hand van casussen uit jouw groep toe hoe je op een kwaliteitsvolle en effectieve manier binnen het wettelijke kader kan omgaan met de impact van het lerarentekort. Input en uitwisseling wisselen elkaar af. Daarna is Evelyn Goffin aan het woord. Zij onderzocht hoe prestatiegegevens van leerlingen in schoolprocessen binnengebracht kunnen worden om tot betekenisgeving te komen. Zij zal dit ook situeren in een ruimer verhaal van datagebruik. Op de cocreatiedag nemen we de tijd voor uitwisseling en leren van elkaar en bespreken we jouw leervragen voor het volgende jaar. Tijdens het seminarie in april is Ilse Janssens, coördinator HR bij Emmaüs, te gast. Net als in onderwijs zijn in social profit medewerkers het belangrijkste kapitaal. Hoe ga je als organisatie om met de uitdaging van de 3 G’s: het vinden en houden van genoeg, goede medewerkers die hun job graag doen? Zij vertel hoe ze met deze uitdaging aan de slag gaat. Vervolgens exploreer je met Hilde Leonard welke rol en impact jij als schoolleider kan hebben om een krachtig antwoord te formuleren op moeilijk hanteerbaar gedrag van jongeren.

We wensen je een boeiend CVA-jaar toe!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Twee├źndertigste jaar

Het onderwijsveld staat vanuit verschillende hoeken onder druk. Dat de afgelopen jaren hun impact gehad hebben op je leerlingen en je leerkrachten, dat valt niet te weerleggen. Tijdens het planningsgesprek sprak je groep zijn bezorgdheid hierover uit. Deze weerspiegelt zich in de thema’s die dit jaar aan bod komen in je programma.

Tijdens het eerste seminarie neemt Dominique Roos het woord en geeft input aangaande de actuele trends en wetenschappelijk onderzoek inzake zelfzorg, zorg voor je team en klasmanagement. Tijdens de cocreatiedag ga je op basis van jullie vragen in gesprek met Els Vermeire van de onderwijsinspectie, maken we tijd voor leren van elkaar en het planningsgesprek. In april lichten Tom Geeroms en Charona Janssens aan de hand van casussen uit jouw groep toe hoe je op een kwaliteitsvolle en effectieve manier binnen het wettelijke kader kan omgaan met de impact van het lerarentekort. Input en uitwisseling wisselen elkaar af. Vervolgens neemt Jan Royackers het woord en exploreer je aan de hand van een praktijkvoorbeeld uit het proeftuinenproject toe wat er mogelijk/wenselijk is op schoolorganisatorisch vlak. Ook hier staat uitwisseling centraal.

We wensen jullie een interessant CVA-jaar toe!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierde jaar A

Jouw postgraduaatopleiding is achter de rug. De afgelopen jaren hebben een grote impact gehad op leerlingen, leerkrachten en directeurs. Dat weerspiegelt zich in de leervragen op basis waarvan we een programma op maat van jouw groep samenstelden.

Tijdens het residentieel seminarie “Teamzorg is zelfzorg” laat Peter Beschuyt je aan de slag gaan met de eigen draagkracht en motivatie en zoom je van hieruit verder in op de elementen die de veerkracht in een team beïnvloeden. Saskia Michielsen verkent met jou de verschillende databronnen en laat zien hoe je datawijzer kan gebruiken om inzicht te verwerven in de data van je eigen school. Mariet Vrancken neemt je mee naar De Met in Leuven waar je een inkijk krijgt in hun aanpak rond zelfsturend en zelfregulerend leren. Tijdens de cocreatiedag krijgen je de kans om samen na te denken en te inspireren vanuit je eigen schoolpraktijk.

We wensen je een boeiend CVA-jaar toe!

Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijfde jaar C

De afgelopen jaren hebben een grote impact gehad op leerlingen, leerkrachten en directeurs. Dat weerspiegelt zich in de leervragen op basis waarvan we een programma op maat van jouw groep samenstelden.

Tijdens het residentieel seminarie laat Kim Viane je aan de slag gaan rond het versterken van je team vanuit motiverend leiderschap. Samen met Luc Claessens zoom je in op crisismanagement en bekijk je samen hoe je kan communiceren tijdens een crisissituatie. Mariet Vrancken neemt je mee naar de Met in Tielt-Winge waar je een inkijk krijgt in hun aanpak rond hybride leren. Tijdens de cocreatiedag krijgen je de kans om samen na te denken en te inspireren vanuit je eigen schoolpraktijk.

We wensen je een boeiend CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - Negende jaar C

De afgelopen jaren hebben een grote impact gehad op leerlingen, leerkrachten en directeurs. Dat weerspiegelt zich in de leervragen op basis waarvan we een programma op maat van jouw groep samenstelden.

Roos Van Gasse gaat met je in de diepte rond doelen en methodieken voor kwaliteitsvolle leerlingevaluatie. Samen met Peggy De Prins werk je rond een professionele leercultuur voor medewerkers vanuit de nieuwste inzichten rond leren vanuit HRM-denken. Tijdens het residentieel seminarie dompelt Saskia Michielsen je onder in de wondere wereld van de datawijzer. Liv Van Hyfte neemt je mee op pad rond flexibele leertrajecten, meer specifiek rond cognitief sterke leerlingen. Tijdens de cocreatiedag krijgen je de kans om samen na te denken en te inspireren vanuit je eigen schoolpraktijk.

We wensen je een boeiend CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - Elfde jaar B

De afgelopen jaren hebben een grote impact gehad op leerlingen, leerkrachten en directeurs. Dat weerspiegelt zich in de leervragen op basis waarvan we een programma op maat van jouw groep samenstelden.

Tijdens het eerste residentieel seminarie dompelt Saskia Michielsen je onder in de wondere wereld van de datawijzer. Samen met Koen Marichal verken je vanuit de verschillende leiderschapsperspectieven hoe je kan inzetten op een goed samenwerkend team die samen de verantwoordelijkheden opnemen. Het tweede residentieel seminarie spitst zich toe op methodieken hoe je leerkrachten in hun sterkte kan zetten. Tijdens de cocreatiedag krijgen je de kans om samen na te denken en te inspireren vanuit je eigen schoolpraktijk.

We wensen je een boeiend CVA-jaar toe!

 

Permanente vorming schoolbeleid - Dertiende jaar

De afgelopen jaren hebben een grote impact gehad op leerlingen, leerkrachten en directeurs. Dat weerspiegelt zich in de leervragen op basis waarvan we een programma op maat van jouw groep samenstelden. We starten het jaar met het seminarie om in te zetten op verbinding van jullie nieuw samengestelde groep.

Tijdens het seminarie laat Kristin Van Lommel zien hoe je duurzaam kan veranderen vanuit een sterk kwaliteitsbeleid. Het kwaliteitsteam van Joma – Merksem toont hoe een kwaliteitsbeleid in de praktijk uitgebouwd kan worden met hun eigen traject als leidraad. Saskia Michielsen dompelt je onder in de wondere wereld van het vergaderen en laat je vanuit verschillende methodieken inzetten op de efficiëntie. Jan Royackers biedt je een kijk op de mogelijke ontwikkelkansen die het lerarentekort kan bieden voor jouw school. Tijdens de cocreatiedag krijgen je de kans om samen na te denken en te inspireren vanuit je eigen schoolpraktijk.

We wensen je een boeiend CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - Vierde jaar B

Na de intense driejarige postgraduaatsopleiding bouwden we een programma op maat van jullie groep. 

Maarten Penninckx bijt de spits af met een cursusdag rond data in je school. Welke info haal je daaruit, hoe kan je de data inzetten in je kwaliteitsbeleid, welke acties hebben effect? De link naar de doorlichting wordt daarbij ook gelegd.
Tijdens het seminarie beantwoordt Wouter Schelfhout de vraag hoe je als schoolleider vakgroepen en teams begeleidt en ondersteunt.  Hoe zorg je ervoor dat je leerkrachten gemotiveerd zijn en verantwoordelijkheid opnemen? Professionele leergemeenschappen en gedeeld leiderschap blijken daarin een sleutelrol te spelen.
De cocreatiedag is ook een uitgelezen moment om te leren van elkaars ervaringen. Wil je graag iets delen met je collega’s of wil je graag hun feedback? Grijp je kans, én het woord.
Tot slot gaat Marit Goossens met jullie aan de slag om gesprekstechnieken en omgaan met weerstand verder in te oefenen.  

We wensen jullie een inspirerend en leerrijk nieuw CVA-jaar toe!

 

Permanente vorming schoolbeleid - Vijfde jaar B

Nu jullie eerste jaar permanente vorming erop zit, blikken we vooruit naar een nieuw jaar van samen leren en van elkaar leren. Tot een programma komen had wat voeten in de aarde, maar plots vielen alle puzzelstukken samen. Jullie kozen ervoor om volgend jaar twee keer op seminarie te gaan, zodat je maximaal kan inzetten op de verbinding en de uitwisseling.

In het eerste seminarie krijgt de leerling de volle aandacht. Maaike Loncke zoomt eerst in op hoe het puberbrein werkt en hoe dit effect heeft op de executieve functies. Ze staaft dit met inzichten die ze verzamelde zowel in jarenlang onderzoek als in de eigen praktijk als oa. leerkracht en leerlingenbegeleider. Op de tweede dag toont Anouk Vroemans hoe je met je leerlingen herstelgericht aan de slag kan gaan en hoe dit op de hele school effect kan hebben.

Leren van elkaars ervaringen staat ook centraal in de cocreatiedag. Stel een eigen project voor aan je collega's of vraag hem om directe feedback. We nemen deze dag ook de tijd om het planningsgesprek voor het volgende jaar alvast te voeren.

In het tweede seminarie gaat Danny Van der Linden verder met jullie aan de slag. De lesdag van 27 april ll. rond Beleidsmatig werken aan een cultuur van openheid en samenwerking smaakte duidelijk naar meer. Op jullie vraag voorziet Danny Van der Linden een vervolgtraject.

We wensen jullie een inspirerend en leerrijk nieuw CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - Zesde jaar A

Voor het programma van volgend jaar wilden jullie graag volop inzetten op verbinding en voldoende tijd kunnen doorbrengen met elkaar, zodat er ook veel van elkaar geleerd kan worden. Twee residentiële seminaries en een cocreatiedag creëren die ruimte. 
Qua inhouden drongen twee thema's zich sterk op. Het eerste was de vraag hoe het onderwijs van de toekomst er zal gaan uitzien? Wat met de felle opkomst van artificiële intelligentie? Hoe hebben tools als ChatGPT invloed op de klaspraktijk? En hoe zal je een school van morgen kunnen leiden? Jan Royackers en Charlotte Belliard gaan daarover samen met jullie aan de slag.
Daarnaast was 'personeelsbeleid' een grote bezorgdheid. Hoe ga je om met de grote personeelstekorten en met uitval binnen je team? Sarah Neyts zet daarom in op hoe je via motiverend leiderschap je team kan versterken en tot een weerbaar team kan maken. Daarbij komen onder meer eigenaarschap, coachend leidinggeven en werkdrukreductie aan bod. 

We wensen jullie een inspirerend nieuw CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - Zesde jaar B

Tijdens het planningsgesprek formuleerden jullie enkele zeer concrete bezorgdheden en uitdagingen die jullie bezighouden in jullie dagelijkse praktijk. Een van de zaken waarin jullie je eigen praktijk wilden versterken, was rond een sterk middenkader en samen school maken. Hoe zorg je ervoor dat je kan bouwen op zelfsturende vakteams, waarbinnen jij als directeur niet alles moet gaan opvolgen, maar waarin er eigen initiatieven genomen worden? Hoe verkrijg je dat anderen verantwoordelijkheid opnemen en initiatieven nemen? Geert Stroobant is auteur van 'Management van verbondenheid' en gaat vanuit die invalshoek met jullie aan de slag hierrond.
Een ander punt was hoe je een weg vindt in die talloze vergaderingen. Hoe maak je die efficiënt? Waarvoor vergader je wel en waarvoor niet? Saskia Michielsen is met haar 15-jarige directeurservaring - en dus ontelbaar veel vergaderingen op de teller - de geknipte persoon om jullie daar de kneepjes van het vak te leren.
En hoe blijf je als directeur overeind in dit alles, én draag je tegelijk zorg voor je hele team? Work-life balance, hoe breng je dat binnen in je team, hoe leef je dat voor? Hendrik Gaublomme geeft hierrond enkele inzichten mee.

We wensen jullie een inspirerend nieuw CVA-jaar toe!

Permanente vorming schoolbeleid - Zesde jaar C

Het einde van het schooljaar betekent ook vooruitblikken naar wat we voor jullie in het volgende schooljaar in petto hebben. Op maat van jullie groep bouwden we een nieuw programma uit.

De eerste lesdag wordt opgenomen door Ludo Heylen. Vorig jaar moest hij onverwacht verstek geven, dus in deze lesdag bouwt hij voort op wat Mariet Vrancken toen al over kwaliteitsvol evaluatiebeleid met jullie deelde. Wat zijn criteria voor kwaliteitsvol evalueren? Wat is breed evalueren, gedifferentieerd evalueren? Een dag vol inzichten om jouw evaluatiebeleid nog te versterken. Nadien richt Saskia Michielsen de blik op de data in je school. Hoe kan datagebruik een hefboom zijn voor je onderwijskwaliteit?
In de cocreatiedag brengen we jullie opnieuw samen om te leren van elkaars ervaringen en elkaars vragen.

Tot slot staat Beno Schraepen stil bij de brede basiszorg op school en wat je voor alle leerlingen met individuele trajecten kan doen. Een thema dat al vaker ter sprake kan, en waar Beno vanuit zijn expertise – hij was onder meer projectleider van het onderzoek ‘Inclusief onderwijs en draagkracht’ – ongetwijfeld een bijzondere bijdrage over kan leveren.

We wensen je alvast een inspirerend en leerrijk CVA-jaar toe!

 

Permanente vorming schoolbeleid - Zevende jaar A

Voor het volgende schooljaar hebben jullie een gevarieerd programma gekozen waarbij enkele hedendaagse uitdagingen van het Vlaamse onderwijs onder de loep worden genomen. Uitdagingen waar je elke dag mee geconfronteerd wordt en die dus het ideale vertrekpunt vormen voor input en uitwisseling. 
Het eerste thema vloeide voort uit het schoolbezoek aan Leiepoort. Daar werd sterk ingezet op executieve functies. Wat is dat eigenlijk? En hoe zorg je ervoor dat die in je hele werking vervat zitten? Dr. Maaike Loncke vertelt vanuit haar onderzoek én vanuit haar onderwijservaring.
Hoe creëer je een feedbackcultuur op je school? Hoe zorg je ervoor dat er geen schroom is om feedback te geven én te krijgen, dat je hele team die attitude heeft en ze elkaar op die manier bekrachtigen? Tijdens het seminarie geeft Jan Gilté jullie daarvoor verschillende handvatten. 
Op de cocreatiedag is er niet alleen ruimte om van elkaars ervaringen te leren, we maken ook al tijd om vooruit te blikken naar het volgende CVA-jaar. Daarnaast gaat Els Vermeire vanuit de doorlichting ook met jullie in gesprek over GFL, GLI en basisgeletterdheid. 
En tot slot, hoe houd je alles draaglijk voor iedereen? Wanneer kan en mag je deconnecteren? Peter Beschuyt richt voor de laatste lesdag de blik terug op het team en z'n draagkracht.

 

We wensen jullie een inspirerend nieuw CVA-jaar toe!

 

Permanente vorming schoolbeleid - Negende jaar A

Voor jullie nieuw samengestelde groep bieden twee seminaries volop gelegenheid om kennis te maken en te connecteren.
Tijdens het eerste seminarie wordt daar ook expliciet aandacht aan besteed, door te starten met een gedegen kennismaking. Eens de basis voor de nieuwe groep gelegd is, nemen Maarten Penninckx en Annick Keunen jullie meteen mee in het gebruik van data in je beleid. Welke bronnen zijn er, hoe haal je daar de juiste gegevens uit en hoe benut je die gegevens om te werken aan een kwaliteitsvolle school? 
De cocreatiedag biedt een nieuwe gelegenheid om je nieuwe groepsleden persoonlijker te leren kennen. Wat kan je leren van elkaars praktijk? Wil je graag iets delen uit jouw eigen ervaringen, geef dan zeker een seintje aan Diane. 
Veerle Scheirs duikt tijdens het tweede seminarie samen met jullie dieper in de veranderingsprocessen. Hoe kan jij daar als leider mee vorm aan geven? Hoe krijg je niet alleen iedereen mee, maar hoe versterk je ook je persoonlijk leiderschap om zo'n proces succesvol door te maken? Hoe maak je van je school een wendbare organisatie en wat heb jij als leider daarvan nodig?


We wensen jullie een fijne start van een nieuwe etappe in jullie CVA-traject!

Permanente vorming schoolbeleid - Zevende jaar C

Voor het nieuwe schooljaar kozen jullie er opnieuw voor om de tijd te nemen om twee thema's grondig uit te diepen én volop in te zetten op verbinding met elkaar. Daarvoor bieden twee seminaries de uitkomst.

Tijdens het eerste seminarie in december richt Veerle Scheirs jullie blik op je persoonlijk en onderwijskundig leiderschap. Hoe kan je je persoonlijk leiderschap versterken, zodat het nog meer impact heeft op de dagelijkse praktijk op school? Hoe maak je een lerende organisatie van je school, met oog op de verdere ontwikkeling van je school? Ze doet dit vanuit haar eigen ervaring als schooldirecteur en vanuit haar academische achtergrond, die ze ook inzet als docent 'Educational Leadership' op Fontys Hogeschool. 
Tijdens dit seminarie bepaal je ook enkele concrete acties. De cocreatiedag op 6 februari kan al een eerste terugblik vormen op wat er al uit die acties is voortgevloeid. Uiteraard biedt deze dag ook de ruimte om andere thema's op tafel te leggen.
Het tweede seminarie draait volop rond 'Communicatie'. Communicatie in je zoektocht naar nieuwe leerkrachten, communicatie gericht naar ouders, welke communicatie komt er bij je team terecht, kan je de digitale communicatie wat kanaliseren? Allemaal vragen die tijdens het planningsgesprek aan bod kwamen. Docente Sarah De Backer bepaalt graag samen met jullie waar jullie precies de klemtoon op willen leggen, welke nood het hoogst is. Zo wordt ook dit seminarie volledig op jullie maat gesneden. 

We wensen jullie een leerrijk en inspirerend CVA-jaar toe!

 

 

Permanente vorming schoolbeleid - Zestiende jaar

Na een verkenning van het Estse onderwijssysteem richten we het komende jaar jullie blik weer volledig op het Vlaamse onderwijs en de uitdagingen die daar verscholen liggen. Daarbij wordt ook wel weer ten volle ingezet op verbinding met elkaar, met twee residentiële seminaries en een cocreatiedag.

Doorheen beide seminaries loopt  'Communicatie' als een rode draad. In het eerste is dat vooral naar de buitenwereld gericht. Hoe voer je een degelijk communicatiebeleid op school, waar eigenlijk weinig middelen ter beschikking voor zijn? En hoe plaats je je school in de markt, zodat je een aantrekkelijke werkgever wordt voor de overbevraagde sollicitanten? In het tweede seminarie gaat het veel meer over interne communicatie, en dan vooral over coaching. Hoe coach je die teamleden die eigenlijk niet gecoacht willen worden? Hoe kan jij als coachend leider ervoor zorgen dat er minder gemor en meer goesting ontstaat? En hoe zorg je ervoor dat er binnen je team feedback gegeven en aanvaard kan worden?

De cocreatiedag in december geeft weer de ruimte om je eigen ervaringen, vraagstukken of bedenkingen over uiteenlopende thema's te delen met je collega's.

 

Een inspirerend nieuw CVA-jaar gewenst!

 

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen